نامزد پیشرو انتخابات ریاست‌جمهوری کره جنوبی از چین خواست تا تحریم‌های اقتصادی خود علیه سئول به علت استقرار سامانه موشکی تاد متوقف کند.

به گزارشمرور نیوز به نقل از رویترز، مون جائه این، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کره امروز (سه‌شنبه) ازچین خواست که اقدامات تلافی‌جویانه اقتصادی خود علیه کره جنوبی را در واکنش به استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا متوقف کند.

مون در مناظره با نامزدهای دیگر انتخابات این کشور اعلام کرد که کره باید در مقابل هر اقدام غیرمنصفانه چین ایستادگی کرده و درعین حال از تلاشهای خود برای حل دیپلماتیک این موضوع دست برندارد.

مون ادامه داد: چین نیز قصد ندارد با اقدامات تلافی جویانه بیش از حد به روابطش با ما آسیب بزند. من از چین می‌خواهم که سریعا دست از این کار بردارد.

مون که از یک فعال حقوق بشری و سیاستمدار برحسته لیبرال کره به شمار می‌رود در نظرسنجی‌ها از رقبای دیگر خود پیشی گرفته است. وی دولت کره را متهم کرد که بدون توافق با افکار عمومی عجولانه طرح استقرار سامانه تاد را در دستور کار قرار داده است.

چین به شدت مخالف استقرار سامانه تاد توسط آمریکا در کره جنوبی است و آن را تهدیدی علیه خود می‌داند. در مقابل آمریکا و کره جنوبی معتقدند که هدف از این سامانه دفاع در برابر حملات احتمالی کره شمالی است.

از سوی دیگر نتایج نظرسنجی خبرگزاری یونهاپ حاکی است که 56.2 درصد شرکت های کره جنوبی اعلام کرده‌اند که تصمیم سئول برای استقرار سامانه دفاع موشکی تاد آمریکا در نهایت به ضرر قعالیت های تجاری خواهد بود. 32.9 درصد شرکت های کره‌ای نیز بر این باورند که طی 3 ماه آینده مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

فرماندهی اقیانوس آرام ارتش آمریکا به تازگی اعلام کرده است که واشنگتن استقرار نخستین اجزاء سامانه دفاع موشکی تاد در کره جنوبی را آغاز کرده است. انتظار می رود این سامانه موشکی تا اواخر ژوئن به بهره برداری برسد.