وزیر سابق اطلاع رسانی سوریه سفر وزیرخارجه این کشور را به مسکو مرحله جدیدی در روند تحولات سوریه دانست و گفت: این سفر بر بحران سوریه بسیار تاثیرگذارخواهد بود.

به گزارش مرور نیوز، دکتر "مهدی دخل الله" با اشاره به سفر وزیر خارجه این کشور به مسکو گفت: این دیدار در راستای آرام ساختن جو ملتهب تحولات سوریه است و مرحله جدیدی را در تحولات این کشور رقم می زند. به همین دلیل، سفر "ولید معلم " به روسیه و گفت وگوهایش با مقامات مسکو بسیار مهم است. در این سفر و نشست مسکو بر عمق روابط دمشق- مسکو- تهران و پاسخ مقتدرانه به هرگونه تجاوز آمریکا به سوریه تاکید خواهد شد لذا دیدار معلم از روسیه در سطح روابط بین الملل و بحران سوریه بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

گروه های فعال

وزیر اطلاع رسانی سوریه درپاسخ به این سئوال " وزیرخارجه روسیه گفته است مسکو با آمریکا برای تشویق مذاکرات صلح سوری- سوری با حضور طرف های متعدد به توافق رسیده است. منظور از طرف های متعدد چست؟ آیا آمریکا و متحدانش است ؟ " گفت: نه، منظور گروه های متعددی هستند که در عرصه تحولات سوریه حضور دارند. یک ائتلافی از گروه های معارض هست که متحد آمریکا و تحت فرمان واشنگتن هستند. همچنین گروه هایی همپیمان ترکیه ، روسیه و ایران هستند که در سوریه فعالند. کشورهای مختلفی از گروه های تروریستی در حمایت می کنند.

کاهش تنش با مسکو

وی در ارتباط با دیدار اخیر وزیرخارجه آمریکا با مقامات روسیه گفت: این دیدار درچارچوب تلاش های رئیس جمهور آمریکا برای کاهش تنش با مسکو صورت گرفته است. به دلیل اینکه "رکس تیلرسون" با رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. این درحالی بود که این دیدار در برنامه " ولادیمیر پوتین " وجود نداشت. با این حال، باید گفت توافقی که بین مقامات آمریکا و روسیه در مسکو امضاء شد، فقط یک توافق اجرایی برای تشکیل کمیته فنی بود تا تماس ها را پیگیری کند. لذا این توافق یک توافق سیاسی قوی نیست.

امتیاز گیری واشنگتن

این فعال سیاسی سوری درپاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه " آیا آمریکا می خواهد در مراحل آینده از سوریه امتیاز گیری کند؟ " اظهارداشت: واشنگتن همواره می خواهد به امتیازهایی درخضوص تحولات سوریه دست پیدا کند. دراینجا دو مسئله وجود دارد که تمام جهان با آن همسو هستند. اول اینکه بحران سوریه باید توسط سوری ها حل و فصل شود و ملت سوریه مسئول برطرف کردن مشکلات خود هستند اما مسئله ای مهم تراست تمام جهان باید در برابر تروریست ها بایستند. زیرا تروریست ها خطری برای تمام جهانیان به شمار می روند. این دو موضوع مورد توافق سوری ها و تمام جهانیان است.

تغییر نظام سوریه محال است

مهدی دخل الله در پایان با بیان اینکه آمریکا ومتحدانش بویژه در خلیج فارس می خواهند نظام سوریه را از طریق بکارگیری زور تغییر دهند، تصریح کرد: آنها بخوبی می دانند چنین کاری محال است. اصرار برچنین خواسته ای نمایانگر آن است که آنها روند تحولات را نمی شناسند و واقعیت های موجود را درک نمی کنند زیرا تغییر ساختار سیاسی دراین منطقه محال است. به دلیل اینکه ایران و سوریه در برابر این زیاده طلبی ایستاده اند و روسیه نیز از حقوق ملت ها برای تعیین سرنوشت خود بدون دخالت بیگانگان حمایت می کند.