امروزه شرق، جنوب و شمال قاره آسیا بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تهدیدهای موشکی قرار دارد و کشورها بتدریج در حال قوی تر کردن سامانه های دفاعی خود هستند.

به گزارش مرور نیوز، این مسابقه موشکی البته از مدتی پیش آغاز شده و اگرچه هیچ یک از کشورهای مذکور نمی خواهند به آن اعتراف کنند اما آرایش سامانه های پرقدرت موشکی و آزمایش های مکرر آنها نشان می دهد که این روند تا چه اندازه وسیع و نگران کننده است.
امروزه شرق، جنوب و شمال قاره آسیا بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تهدیدهای موشکی قرار دارد و کشورها بتدریج در حال قوی تر کردن سامانه های دفاعی خود هستند.
آنهایی که قدرت زیادی دارند و فناوری های پیشرفته تری بدست آورده اند مانند چین و کره شمالی خود در حال ساخت، پرتاب و آزمایش موشکی هستند و آنهایی هم که علاوه بر داشتن توانایی در ساخت به کشورهای دیگری نظیر آمریکا برای وارد کردن چنین تسلیحاتی وابسته هستند نظیر کره جنوبی و ژاپن؛ سامانه های زنجیره ای شکلی را در سراسر کشورشان مستقر کرده اند و در حال افزایش افراط گونه آن هستند.
چینی ها موشک های «دونگ فانگ» هسته ای خود را بارها در سال های اخیر آزمایش کرده اند تا مشخصا قدرت بازدارندگی خود را به رخ آمریکا بکشند که مبادا بخواهد برای چین در دریای جنوبی، تنگه تایوان و حتی دریای شرقی مشکل تراشی کند.
کره شمالی که چندین دهه است خود را در معرض تهدیدهای آمریکا می بیند، هرازگاهی و در فواصل بین یک تا دو ماه، چندین موشک بالستیک میان برد و کوتاه برد آزمایش می کند.
این کشور در تازه ترین اقدام، امروز (شنبه) و در جریان مراسم رژه نیروهای مسلح خود در یکصد و پنجاهمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» نوعی جدیدی از موشک بالستیک قاره پیمای خود را که گفته می شود قابلیت شلیک از زیردریایی ها را دارد، رونمایی کرد.
کره شمالی سال گذشته میلادی بیش از 20 موشک بالستیک پرتاب کرد و در سال جاری میلادی و در فاصله کمتر از 2 ماه اقدام به آزمایش 5 فروند از این موشک ها کرد که آخرین مورد آن هفته گذشته بود.
کره جنوبی که ظاهرا تا به امروز و تا اندازه ای از خود خویشتنداری نشان داده بود، سکوت را شکست و روز پنجشنبه 17 فروردین ماه جاری یک فروند موشک با برد 800 کیلومتر در پاسخ به تهدید کره شمالی پرتاب نمود.
از ژاپن اما خبر می رسد که دولتمردان این کشور توسط گروه های مختلف از جمله برخی نمایندگان پارلمان برای تقویت سامانه موشکی تحت فشار هستند.
در دولت ژاپن این بحث شروع شده است که این کشور دیگر نباید فقط سامانه دفاع موشکی داشته باشد بلکه باید قدرت تهاجمی موشکی خود را افزایش دهد.
آمریکا در آن سوی مرزها، آتش بیار معرکه شده و به کره جنوبی در استقرار سامانه موشکی پیشرفته «تاد» کمک می کند و به ژاپن هم سامانه های «پاتریوت» می فروشد تا سامانه دفاعی و سپر موشکی بزرگ و پهناور خود را در منطقه شرق آسیا تکمیل کند و به این شکل در حیاط خلوت چین حضور پر قدرتی داشته باشد.
حالا همه نگاه ها به منطقه ای دوخته شده است که به طور حتم نظامی ترین منطقه جهان است و سامانه های موشکی کشورها در گوشه و کنار آن سر بر آورده است و روزی نیست که خبر پرتاب یک موشک بالستیک به گوش نرسد.
کره شمالی برای پاسخ به تهدیدهای نظامی آمریکا موشک های قاره پیمای خود را روی سکوها نصب کرده است، کره جنوبی برای هدف قرار دادن موشک های همسایه شمالی درصدد استقرار سامانه ضد موشکی آمریکایی موسوم به «تاد» است و سامانه ضد موشکی پاتریوت ژاپن هم علاو بر زمین، از روی ناوهای «آجیس» آماده عملیات است؛ چین نیز سامانه های موشکی خود را در استان های مختلف آرایش داده است.
ژاپن هم که دیگر نمی خواهد فقط نظاره گر باشد، علاوه بر تلاش برای دستیابی به موشک های کروز آمریکا، نیم نگاهی به خرید سامانه موشکی پیشرفته «تاد» آن کشور دارد.
چین نگران ترین کشور منطقه در بیانیه ای وزارت دفاع خود گفته است که همه باید خویشتندار باشند و اجازه ندهند مساله موشک های کره شمالی به موضوعی بی ثبات کننده و ویرانگر برای امنیت منطقه تبدیل شود.
اما دریادار «اسکات سوئیف» فرمانده نیروی دریایی آمریکا در اقیانوس آرام گفته است که کشورش برای تقویت سامانه های موشکی ژاپن و بررسی جهت بالا بردن قابلیت تهاجمی موشکی این کشور ابایی ندارد و برای این کار آماده است.
با این حساب شرایط در شبه جزیره کره و آسیای شمال شرقی و حتی در دریای جنوبی و در کل اقیانوس آرام عادی نیست و مسابقه تسلیحات موشکی کشورهای یاد شده در صورتی که از دیدگاه یکی از آنها استفاده از این موشک ها علیه تهدید دیگری ضرورت داشته باشد، می تواند خسارت بارترین وضعیت را برای این منطقه از قاره آسیا و شاید بخش های وسیعتری از کل جهان شکل دهد.