روزنامه فرا منطقه‌ای «رای الیوم» چاپ لندن در خصوص دعوت پادشاه عربستان از سران کشورهای عربی- اسلامی برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ریاض که قرار است 21 می (31 اردیبهشت) وارد این کشور شود، نوشت: ریاض سران 17 کشور عربی - اسلامی را برای خوش خدمتی و تقویت ائتلاف سنی مورد نظر ترامپ به ریاض احضار کرده است.

به گزارش مرور نیوز، این روزنامه در سرمقاله امروز (پنجشنبه) خود می نویسد: ملک «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی دعوت نامه‌هایی را برای رهبران 17 کشور عربی و اسلامی به منظور حضور در نشستی با ترامپ در سفرش به ریاض فرستاد.
هیچ اخباری درباره جدول کاری این نشست سران و مسائلی (اروپایی، آسیایی،عربی و آفرقایی) که ممکن است مورد بررسی قرار گیرد، منتشر نشده است. حالا آیا این نشست به منظور انتخاب ترامپ به عنوان سرکرده ائتلاف این کشورهای سنی برگزار می شود یا برای تبرئه و پاک کردن چهره اش به عنوان رئیس جمهوری آمریکایی نژادپرست که از مسلمانان و اسلام متنفر است؟ تنفری که آن را هیچ گاه در تبلیغات انتخاباتی اش پنهان نکرد و با تمام بی پروایی در روزهای نخست ریاست جمهوری اش زمانی که فرمانی برای جلوگیری از ورود شهروندان 6کشور عربی به ایالات متحده صادر کرد، نشان داد.
ترامپ همچنین در ابتدا هیچ علاقه‌ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس و خود عربستان سعودی نشان نمی داد به ویژه زمانی که شنیع‌ترین نوع باج خواهی را علیه عربستان به کار گرفت و گفت که این کشورها باید بهای حمایت آمریکا از آنها را بپردازند و اگر این حمایت نبود آنها از هستی محو می شدند.
رای الیوم ادامه می دهد، شیوه تقدیم دعوت نامه که وزیر امورخارجه عربستان سعودی آن را شخصا به پایتخت‌های عربی و اسلامی گزینش شده مانند مغرب، اردن، مصر و پاکستان برد، بیشتر شبیه «حکم جلب» یا «احضاریه» برای حضور در ریاض بود مانند همان‌هایی که در پاسگاه‌‌های پلیس در کشورهای عربی یا کشورهای جهان سوم صادر می شود.
برای چه این مراسم‌ها برای ترامپ رئیس جمهوری منفور در میان مردمش برگزار می شود و برای چه این همه از او استقبال می شود. این در حالی است که او با عرب‌ها و مسلمانان، به صورت نژادپرستانه دشمنی می کند، آیا انگیزه او اجرای طرح‌هایش برای شعله‌ور کردن جنگ طایفه‌ای در منطقه و برای خدمت به دشمنی مانند اسرائیل است؟ برای چه عربستان میزبان 2 نشست سران برای ترامپ رئیس جمهوری آمریکا یکی با رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگری با رهبران کشورهای اسلامی می شود، آیا رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس عرب و مسلمان نیستند، برای چه این تفرقه یا به عبارتی دیگر تمایز صورت می گیرد؟ چرا عربستان سعودی بدین گونه از رئیس جمهوری آمریکا استقبال می کند و همین کار را به عنوان نمونه برای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه یا «شی جینگ پینگ» رئیس جمهوری چین انجام نمی دهد؟ آیا پوتین و شی جینگ پینگ رهبر نمایندگان 2 کشور بزرگ نیستند، چرا عربستان می خواهد عرب‌ها و مسلمانان را به گونه‌ای به تصویر بکشد که گویی وابسته و دنباله رو آمریکا هستند؟ چرا این کار برای رئیسان جمهوری دیگر آمریکا مانند «باراک اوباما» یا «بیل کلینتون» یا حتی «جورج بوش»پسر انجام نشد؟ مگر ترامپ چه چیزی برای امت‌های عربی و اسلامی ارائه کرده است که مستحق این تکریم شود، در حالی که او فقط 100 روز است که به قدرت رسیده و توسط کشوری مورد تکریم قرار می‌گیرد که در خاک آن مقدسات اسلامی قرار دارند و سالیانه یک میلیون حاجی و 10 میلیون مسلمان برای حج عمره را میزبانی می کند، آیا ترامپ به طور مثال مسجد الاقصی را آزاد کرده است؟
این روزنامه عرب زنان در پایان نوشت: باید منتظر بود تا دید که ثمره این خوش خدمتی به آمریکا و دستپخت پشت پرده عربستانی و آمریکایی در نهایت برای منطقه چه خواهد بود؟