فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا خواستار گسترش ناوگان و قابلیت‌های دریایی به منظور حفظ قدرت رقابت با سایر کشورها مثل چین و روسیه شده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، دریاسالار جان ریچاردسون فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا امروز سه شنبه در سخنانی تاکید کرد: نیروی دریایی آمریکا باید برای حفظ قدرت رقابتی خود در برابر سایر کشورها به خصوص چین و روسیه، ناوگان و قابلیت های دریایی خود را توسعه دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در حال عقب گرد هستیم، آن هم پس از دهه ها، در زمینه قدرت رقابت دریایی. برخی از این قدرت های جهانی، مثل چین و روسیه در حال رشد و قدرت بیشتر هستند. به خصوص چین. آنها در حال رسیدن به بلوغ در هر زمینه ای از قدرت هستند و به همین دلیل است که ما باید توسعه و گسترش نیروی دریایی را مد نظر قرار دهیم.

چین ماه گذشته نخستین ناو هواپیمابر را که در این کشور ساخته شده رسما به کار گرفته است. این در حالی است که تنش ها در شبه جزیره کره بالا گرفته و نگرانی ها نسبت به اقدامات چین در دریای جنوبی چین افزایش یافته است. چین ادعای مالکیت بخش زیادی از دریای جنوبی چین را مطرح کرده است.

یک مقام آگاه نیروی دریایی آمریکا نیز گفت: چیزهایی که منافع ما را به چالش می کشد، با سرعت بیشتری نسبت به روند پیشرفت ما در حال حرکت و شتاب هستند. برای اینکه در رقابت باقی بمانیم باید همین الان اقدام کنیم. تا دهه 2020 میلادی نیاز به یک ناوگان بزرگتر، بهتر داریم نه تا دهه 2040 میلادی.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها خواستار افزایش تاریخی هزینه های نظامی شده است ولی در این راه باید کنگره را با خود همراه کند.