پکن - ایرنا - یک فعال رسانه‌ای در چین اعلام کرد که بیشترین مناسبات میان ایران و چین در مدت فعالیت دولت یازدهم در چهار سال اخیر شکل گرفته و عمده همکاریهای دو کشور در بخش های مختلف در این دوره رقم خورده است.

به گزارش مرور نیوز، «لیو شی جیا» خبرنگار رادیو بین المللی چین در پکن گفت: که یکی از مهمترین بخش های این روابط سفر «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین به تهران و امضای سند جامع راهبردی میان دو کشور بود که باعث شد همکاریهای دوجانبه شدت بیشتری بگیرد.
وی سند جامع راهبردی میان دو کشور را از ابعاد سیاسی و اقتصادی با اهمیت ویژه ارزیابی کرد و گفت که این سند روابط دو کشور را در زمینه های راهبردی بلند مدت در تراز اول تعریف می کند و تسهیل گر نگاه سیاسی، ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیک چین به این ایران است.
خبرنگار رادیو بین المللی چین تصریح کرد که سفر رئیس جمهوری چین به ایران در دولت کنونی ایران پس از 14 سال از نظر ابعاد مختلف بسیار ویژه بود و همزمانی این سفر با آغاز دوره پسابرجام؛ بار سیاسی عمیقی داشت.
«لیو شی جیا» همچنین از تعامل دولت تدبیر و امید با جهان و توجه به این مقوله در مقایسه با دولت های گذشته اشاره می کند و می افزاید: «آقای روحانی با شعار تعاملات سازنده با جهان روی کار آمد که در این زمینه نیز دستاوردهای شایانی داشته است.»
وی ادامه داد: در زمان دولت قبلی، تحریم‌‎های بین‎المللی علیه ایران بسیار شدید بود و مشکلات زیادی برای توسعه ایران و زندگی مردم ایجاد شد؛ اما در مدت فعالیت دولت کنونی وضعیت تا حد قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است که از دیدگاه من بسیار مهم ارزیابی می شود.
کارشناس رسانه ای چین گفت: به نظر من، با اجرای سیاست های مناسب تهران در چهار سال اخیر، دوستان ایران در جهان در مقایسه با گذشته حتی بیشتر هم شده‌اند.
وی همچنین «برجام» را یکی از مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت که با امضای این سند مهم، فشارهای بین‌المللی بر ایران به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.
«لیو» ادامه داد: توافق هسته ای شش قدرت بزرگ دنیا با ایران باعث شد کشورهای دیگر به ویژه اتحادیه اروپا در این زمینه موضعی متفاوت نسبت به آمریکا در پیش بگیرند و شرکای تجاری عمده ایران مانند چین، هند و ترکیه نیز پس از برجام فرصت‌های همکاری بیشتری با ایران کسب کرده‎اند.
او تصریح کرد که دستیابی به برجام برای توسعه ایران بسیار مهم بود و همه طرف‎های این توافقنامه همچنان باید برای عملی شدن آن با جدیت تلاش کنند.
وی همچنین برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران را با اهمیت تلقی کرد و گفت که انتخابات نشانه دمکراسی در یک کشور است و مردم ایران که همواره حضوری فعال در این عرصه ها داشته اند، به دنبال آن هستند که هم از حق سیاسی خود استفاده کنند و هم در یک برنامه مشارکتی مهم سیاسی سهیم ‎شوند.
«لیو» گفت که انتخابات ایران در این مقطع حساسیت ویژه ای دارد و برگزاری آن برای جامعه جهانی نیز با اهمیت است چرا که دنیا در انتظار نتیجه آن و موضع دولت جدید ایران در قبال سیاست خارجی و به خصوص برخورد با برجام است.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه 29 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می شود.
56 میلیون و 410 هزارو 234 نفر واجدان شرایط حضور در انتخابات 29 اردیبهشت هستند که از این تعداد 1 میلیون و 350 هزارو 294 نفر رای اولی خواهند بود.