صدراعظم آلمان به رئیس‌جمهور اوکراین اعلام کرد که می‌خواهد شاهد ازسرگیری روند صلح اوکراین باشد.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در برلین گفت: می‌خواهم پترو پروشنکو، ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون، روسای جمهور اوکراین،‌ روسیه و فرانسه را گردهم آورم تا همگی درباره ادامه درگیری‌ها در شرق اوکراین مذاکره کنند.

این چهار کشور طرفین مذاکره در توافقنامه سال 2015 میلادی بودند که در مینسک پایتخت بلاروس شکل گرفت و به پایان دادن به درگیری‌های گسترده میان نیروهای اوکراین و جدایی‌طلبان شرق این کشور کمک کرد اما درگیری‌ها همچنان ادامه یافته و طرفین درگیری یکدیگر را مقصر نقض این آتش‌بس می‌دانند.

مرکل گفت: امروز برنامه اصلی ما این است که چطور وضعیت امنیتی را بهبود بخشیم. وضعیت امنیتی اصلی‌ترین پیش‌شرط برای پیشرفت‌های سیاسی بیشتر است.

پروشنکو نیز به نوبه خود گفت: ما باید با دقت وارد عمل شویم تا روند مینسک را به یک روند "موثر و سازنده" تبدیل کنیم و ما هیچ جایگزین دیگری برای روند مینسک نداریم.

مرکل با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور سابق فرانسه برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی برای درگیری‌های اوکراین همکاری نزدیکی داشت و این دو مقام با پروشنکو و پوتین در یک گروه چهارجانبه موسوم به نرماندی ارتباط منظم داشتند.

مرکل گفت: ماکرون رئیس‌جمهور جدید فرانسه صریحا اعلام کرد که به این نشست به سبک نرماندی متعهد است. ما به روند مینسک ادامه خواهیم داد و مذاکرات به سبک نرماندی پابرجا خواهد ماند. ما در حال بررسی احتمالات برای گردهم آمدن مقامات ارشد این 4 کشور برای مذاکره هستیم.

روابط میان آلمان و روسیه به خاطر اختلافات جدی برسر جنگ‌های مدنی در اوکراین و سوریه و سوابق حقوق بشری مسکو خدشه‌دار شده است.

آژانس‌های اطلاعاتی آلمان نیز نسبت به حملات سایبری روسیه و حمایت مسکو از احزاب راست افراط در کشورهای اروپایی هشدار دادند.