پس از سفر رئیس‌جمهور افغانستان بدون همراه بردن وزیر خارجه به ریاض، افراد نزدیک به رئیس اجرایی دولت افغانستان اشرف غنی را به انحصاری کردن سیاست داخلی و خارجی این کشور متهم کرده‌اند.

به گزارش مرور نیوز، پس از آنکه اشرف غنی بدون همراهی صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان برای حضور در اجلاس عربی- آمریکایی به ریاض سفر کرد، افراد نزدیک به عبدالله عبدالله از این عملکرد انتقاد کردند.

این اجلاس با شعار «مبارزه با تروریسم» با حضور سران کشورهای عربی و آمریکا در ریاض برگزار شد.

برخی از افراد نزدیک به عبدالله با انتقاد از اشرف غنی اعلام کردند رئیس جمهور افغانستان با حاشیه راندن صلاح‌الدین ربانی در واقع سیاست داخلی و خارجی را در انحصار خود قرار داده است.

«فضل‌احمد معنوی» رئیس سابق کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که استیضاح اخیر جایگاه وزیر خارجه را تضعیف کرد و موجب شده صلاح‌الدین ربانی در بسیاری از نشست‌های بین‌المللی حضور نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: ریاست جمهوری افغانستان برای به حاشیه راندن طرف‌هایی که در قدرت سهیم هستند تلاش می‌کند و این عملکرد خطرناک است.

ریاست جمهوری و وزارت خارجه افغانستان تا کنون در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند اما برخی از نمایندگان پارلمان افغانستان معتقدند که وزیر خارجه بیشتر در نشست‌های شخصی و امور داخلی درگیر است.

«منور شاه بهادری» نماینده پارلمان افغانستان اظهارداشت: وزیر خارجه افغانستان نباید خود را در حاشیه قرار دهد بلکه باید حضورش را در عرصه سیاست خارجی تثبیت کند.

وی گفت که عدم حضور صلاح‌الدین ربانی در وزارت خارجه و نشست‌های مهم این وزارتخانه باعث شده تا به حاشیه رانده شود.

صلاح‌الدین ربانی رهبر حزب «جمیعت اسلامی» که از چهره‌های نزدیک به رئیس اجرایی افغانستان محسوب می‌شود، از سوی عبدالله برای وزارت خارجه معرفی شده بود.

چندی قبل نیز پس از دیدار اخیر ربانی با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه مسکو گزارش‌هایی از تنش در روابط وی و اشرف غنی منتشر شده بود.