رسانه های افغانستان گزارش دادند که «محمداشرف غنی» رئیس جمهوری این کشور در سفر به ریاض پایتخت عربستان، برای شرکت در نشست کشورهای عربی و امریکا، دیداری کوتاه با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا داشته است.

به گزارش مرور نیوز ، «نجیب الله آزاد» معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، روز سه شنبه به رسانه ها گفت که در ملاقات کوتاه که میان اشرف غنی و ترامپ صورت گرفت، رئیس جمهوری امریکا، از نیروهای امنیتی و نظامیان افغان ستایش کرد.
وی افزود که ترامپ در این دیدار وعده داد که واشنگتن در کنار دولت و نظامیان افغان خواهد ماند تا طرفین به صورت مشترک با تروریسم مبارزه کنند.
معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان گفت که اشرف غنی همچنین در ریاض با «مک ماستر»، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و گفت و گو کرده است.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان نیز گزارش داده است که رئیس جمهوری افغانستان در سفر به عربستان، در نشست سران کشورهای اسلامی- عربی و امریکا، شرکت کرد و با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی، دونالد ترامپ و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری امریکا، ذر حاشیه این نشست دیدار کرد.
بر اساس این گزارش، اشرف غنی در حاشیه نشست سران کشورهای اسلامی- عربی و امریکا، در ا قامتگاه خود در شهر ریاض با «مک ماستر» مشاور امنیت ملی امریکا دیدار کرد و طرفین در این دیدار بر لزوم مبارزه مشترک علیه تروریزم و افراطیت، همکاری امریکا با افغانستان در عرصه های مختلف و مسایل منطقه ای، بحث و تبادل نظر کردند.
این گزارش حاکی است که رئیس جمهوری افغانستان و مشاور امنیت ملی آمریکا، دیدارهای سران و مقامات دو کشور بخصوص دیدار روسای جمهوری افغانستان و امریکا را در حاشیه نشست ریاض در گسترش هرچه بیشتر مناسبات میان دو کشور، مفید دانستند.
در این دیدار مشاور امنیت ملی امریکا، یک بار دیگر بر تداوم کمک های آن کشور در عرصه های مختلف به افغانستان، اطمینان داده است.
اشرف غنی در دیدار پادشاه عربستان، از نشست ریاض به عنوان یک اقدام نیک یاد کرد و ابراز امیدواری کرده است که پیامدهای این نشست بتواند فرصت های خوبی را در راستای تامین صلح و ثبات در منطقه و جهان فراهم سازد.
وی در این دیدار گفته است که تصمیم های این نشست برای قطع کمک های مالی که باعث تجهیز تروریسم می شود و نیز عدم حمایت از دولت های حامی تروریزم، مهم است.
رئیس جمهور افزوده است که عربستان سعودی می تواند نقش موثری را در برقراری صلح میان دولت افغانستان و مخالفان مسلح که تمایل به صلح دارند، ایفا کند.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان گزارش داده است که در این دیدار که ولیعهد، وزیران خارجه، دارائی و کار عربستان حضور داشتند، طرفین در باره گسترش و تحکیم مناسبات میان افغانستان و عربستان سعودی در عرصه های مختلف، بحث و تبادل نظر کردند و در باره مشکل صدور روادید کار برای اتباع افغانستان صحبت شد و ملک سلمان به ولیعهد عربسان دستور داد تا در اولین فرصت به این مشکل رسیدگی کند.
پادشاه عربستان همچنین از رئیس جمهوری افغانستان برای شرکت درر نشست سران کشورهای عربی و آمریکا در ریاض، تشکر کرده است.
رئیس جمهوری افغانستان و هیات همراه روز گذشته پس از زیارت مسجدالنبی، برای انجام حج عمره عازم مکه مکرمه شد و روز سه شنبه به کشور