وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که به دلیل مسایل جدید پیش آمده در ارتباط با سامانه ضد موشکی «تاد» آمریکا، یادداشت اعتراضی را تسلیم کره جنوبی کرده است.

به گزارش مرور نیوز، این خبر در شرایطی مطرح می شود که «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی با صدور دستوری خواستار رسیدگی به مساله ورود چهار واحد راکت انداز و موشک انداز «تاد» بدون اطلاع رسانی قبلی شده بود.
پس از این دستور مقام های وزارت دفاع کره جنوبی مورد بازجویی قرار گرفتند و نهایتا «هان مین کو» وزیر دفاع این کشور اعلام کرد که این وزارتخانه تعمدا گزارش های مرتبط را منتشر نکرده است.
در جریان استقرار تاد فقط اعلام شده بود که 2 واحد موشک انداز از 9 واحد وارد کره جنوبی شده در صورتی که شش گروه از این موشک اندازها وارد کشور شده است.
وزارت امور خارجه چین خاطر نشان کرده که به شدت از موضوع مذکور نگران بوده و بنا به دلایل امنیتی اعتراض خود را به کره جنوبی اعلام کرده است.
پیشتر این وزارتخانه در همین هفته از آمریکا و کره جنوبی خواسته بود با یک تصمیم گیری فوری بساط سامانه ضد موشکی تاد را از کره برچینند.
در همین حال پس از افشای مخفی کاری در خصوص ورود این راکت اندازها به کره جنوبی، رئیس جمهور این کشور گفت که این اقدام فقط برای شفافیت بیشتر و رساندن اطلاعات لازم به مردم است.
او در عین حال یادآور شد که کشورش تصمیمی مبنی بر برچیدن تاد و تغییر در توافقنامه با آمریکا برای استقرار این سامانه پیشرفته ضد موشکی ندارد.
آمریکا و کره جنوبی تابستان سال گذشته در خصوص استقرار این سامانه در خاک کره به توافق رسیده بودند.
خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی نیز امروز (جمعه) گزارش کرد که باید در مورد تاد و استقرار آن، رایزنی های بیشتری با چین صورت گیرد و این کشور در خصوص آرایش این سامانه در کره اقناع شود.
آمریکا و کره جنوبی خطرات موشک های بالستیک کره شمالی را یکی از دلایل اصلی استقرار این سامانه در منطقه سئونگجو در 300 کیلومتری شهر سئول عنوان می کنند که این دلیل علاو بر چین با مخالفت شدید روسیه نیز همراه بوده است.