نخست‌وزیر ترکیه گفت که اگر عملیات نیروهای تحت امر آمریکا برای آزادسازی رقه از دست داعش تهدیدی برای ترکیه شود، آنکارا فورا تلافی خواهد کرد. وی همچنین در واکنش به بحران دیپلماتیک قطر گفت، نباید روابط کشورها براساس اخبار بی پایه و اساس دچار تنش شود.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ اظهارات بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در جمع نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه پس از آن انجام شد که نیروهای دموکراتیک سوریه گفتند که خودشان برنامه برای حمله به رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش را آغاز کردند. ییلدیریم گفت، ترکیه تدابیر لازم را در این رابطه اتخاذ می‌کند.

از نظر ترکیه، نیروهای کرد ی‌پ‌گ که درون نیروهای دموکراتیک سوریه هستند، یک گروه تروریستی محسوب می‌شوند که با آن شبه‌نظامیانی که ترکیه از سال 1984 در مناطق جنوب‌شرقی خود با آنها مبارزه می‌کند، متحد هستند.

وی درباره بحران دیپلماتیک قطر نیز گفت: از وقوع بحران دیپلماتیک میان قطر با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس ناراحتی خود را اعلام می‌کنیم. از کشورهای حوزه خلیج فارس که با آنها همکاری استراتژیک داریم می‌خواهیم که مشکلات به وجود آمده را از طریق گفت‌وگو حل کنند. در همین راستا رئیس‌جمهور کشورمان تماس‌های دیپلماتیک را آغاز کرده است.

ییلدیریم تصریح کرد: انتظار و امید ما این است که این مساله از طریق گفت‌وگو و انجام مذاکرات حل شود. با توجه به عملیات تروریستی در منطقه لزوم حفظ روحیه یکپارچگی و برابری بیش از گذشته احساس می‌شود. کشورها نباید به خاطر اخبار بی پایه و اساس روابط‌شان دچار مشکل شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره تصمیم آلمان مبنی بر خروج نیروهایش از پایگاه هوایی اینجرلیک گفت: این تصمیم به خود آنها مربوط می‌شود.