تارنمای خبری الجزیره انگلیسی نوشت: سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده است این سازمان مقید به تحریم های اعلام شده عربستان سعودی علیه بنیادهای خیریه قطر نیست.

به گزارش مرور نیوز، الجزیره انگلیسی افزود: 'استفان دوژاریک' (Stephane Dujarric) سخنگوی 'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل روز جمعه گفت که در رسانه ها شاهد لحاظ شدن نام چهار خیریه مشهور مستقر در قطر در فهرست تروریستی عربستان سعودی بوده است.
الجزیره انگلیسی ادامه داد: 'خیریه قطر' (Qatar Charity) یکی از بزرگترین سازمان های مردم نهاد قطر است که بطور گسترده ای با نهادهای مرتبط با سازمان ملل همچون 'یونیسف'، 'برنامه جهانی غذا'، 'آکسفام'، ' USAID ' و ' کمیساریای عالی حقوق بشرسازمان ملل' همکاری دارد.
این تارنمای خبری افزود: بنیاد خیریه 'شیخ عید الثانی'( Sheikh Eid Al-Thani) و 'بنیاد خدمات بشردوستانه' مربوط به 'شیخ ثانی بن عبدالل'روز پنجشنبه گذشته در فهرست سیاه عربستان، امارات، مصر و بحرین قرار گرفت.
الجزیره انگلیسی به نقل از سخنگوی سازمان ملل گفت: سازمان ملل متحد تنها مقید به فهرست تحریم هایی است که از سوی نهادهای این سازمان همچون شورای امنیت ابلاغ می شود و مقید به هیچ فهرست دیگری نیست.
بر اساس این گزارش، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل افزود: دفتر امور هماهنگی بشردوستانه طی سال ها پیوند نزدیکی با چنین نهادهایی که مبتنی بر موازین بشردوستانه بوده و به هیچ وجه جنبه سیاسی ندارند، برقرار کرده است.
الجزیره انگلیسی افزود: درهمین حال 'محجوب زویری' (Mahjoob Zweiri) استاد دانشگاه قطر دراین باره گفت که فهرست تروریستی ارائه شده از سوی عربستان مورد تردید قرار دارد، چراکه بدنه ای در 'وزارت امور اجتماعی ' قطر وجود دارد که بر تمامی وجوهی که چنین بنیادهای خیریه دریافت می کنند، نظارت و کنترل دارد.
این استاد دانشگاه قطر افزود: بنیادهای خیریه قطر با آژانس های بین المللی خیریه از جمله 'آژانس آمریکا برای توسعه بین الملل' موسوم به (USAID) و 'آکسفام' گروه بین المللی امدادرسانی مستقر در انگلیس درمناطق درگیری همچون در عراق و سوریه همکاری می کنند. این بنیادها همچنین در مناطق بحرانی مانند یمن، سودان و فلسطین نیز همکاری دارند.
این استاد قطری تصریح کرد: با متهم ساختن چنین بنیادهای خیریه ای در امور تروریستی از سوی عربستان، در واقع ریاض و متحدانش ، فعالیت دیگر آژانس های امدادرسان و خیریه بین المللی را نیز زیر سوال برده اند.
دولت قطر روزگذشته (جمعه) با صدور بیانیه ای در خصوص لیست سیاه تروریستی که از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه این کشورتهیه شده اعلام کرد: مواضع قطر در خصوص مبارزه با تررویسم، از بسیاری از کشورهایی که این لیست را تهیه کردند، قوی تر و ثابت تر بوده است.
روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی دراین خصوص نوشت: دولت قطر با رد حمایت مالی از گروه های تروریستی و افراطی، این لیست را عاری از واقعیت دانست و آن را قویا رد کرد.
وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرد که این چهار کشور (عربستان، امارات، مصر و بحرین) با زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی خودشان دادگاهی میدانی علیه قطر برگزار کردند.
عربستان 15 خرداد 96 به همراه امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی، جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کردند.
در پی این اقدام، قطر با ابراز تاسف از تصمیم این کشورها، آن را غیرقابل توجیه دانست و تاکید کرد، ادعاهایی که موجب اتخاذ این تصمیم شده، نادرست است.
عربستان، امارات و بحرین همچنین تمامی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بسته اند.
روابط ریاض، ابوظبی با دوحه در روزهای اخیر به دلیل انتشار اظهارات منتسب به «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دچار تنش و اختلافات شدید گردید که سرانجام روز دوشنبه گذشته به قطع روابط دیپلماتیک میان آنها منجر شد.