مذاکرات وزیر خارجه آمریکا با وزرای خارجه عربستان سعودی و سه کشور متحدش در شرایطی پایان یافته است که هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در حل و فصل بحران در روابط با قطر وجود ندارد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از رویترز، سفر رکس تیلرسون به کشورهای خلیج فارس با هدف کمک به حل و فصل بحران در روابط قطر با کشورهای عربی منطقه صورت گرفته ولی در پایان مذاکرات تیلرسون با وزرای خارجه عربستان و سه کشور متحد ریاض، نشانه ای از دستیابی به پیشرفت برای حل و فصل این بحران به چشم نمی خورد.

بر اساس این گزارش تیلرسون بدون دستیابی به پیشرفت قابل ملاحظه ای در مذاکرات با وزیر خارجه عربستان سعودی در شهر جده، به کویت بازگشته است. وی روز چهارشنبه توافقی را با قطر برای مقابله با تامین مالی تروریسم به امضا رسانده است ولی مخالفان قطر بر این باورند که این توافق موجب کاهش نگرانی ها نسبت به فعالیت های دوحه نخواهد شد.

یک مقام ارشد امارات متحده عربی در این باره گفت: هر گونه راه حلی برای این بن بست باید همه مسائل اصلی و کلیدی برای عربستان ، امارات مصر و بحرین را حل و فصل نماید.

تیلرسون با وزرای خارجه کشورهای منطقه دیدار و گفتگو کرده تا بدترین بحران سیاسی در روابط این کشورها طی دهه های اخیر را پایان دهد. وی دیدارهایی نیز با ملک سلمان شاه سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان داشته است.

مقام های آمریکایی اعلام کردند که تیلرسون امروز پنجشنبه به قطر سفر می کند تا با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر این کشور دیدار و گفتگو کند.

شیخ عبدالله بن زائد آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز در سخنانی گفت: بعید به نظر می رسد که سفر تیلرسون بتواند مناقشه فعلی را حل و فصل کند. فکر می کنم این سفر تنش ها را کاهش می دهد ولی تنها مشکل را به تاخیر می اندازد، مشکلی که در آینده افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین روابط سیاسی و تجاری خود با قطر را با طرح این اتهام که دوحه از تروریسم و ایران حمایت می کند، قطع کرده اند. قطر این ادعاها را رد کرده است.