وزیران بهداشت ایران و افغانستان در دیدار وگفت وگوی دوجانبه در کابل در زمینه همکاری در بخش های دارویی،آموزش پزشکان افعانستان در ایران و ساختن یک بیمارستان در افغانستان با حضور مهندسان ایرانی توافق کردند .

به گزارش مرور نیوز فیروز الدین فیروز و سید حسن قاضی زاده هاشمی روز چهارشنبه در کابل دیدار کردند .
وزیر بهداشت افعانستان در این دیدار که جمعی از فعالان عرصه بهداشت و سلامت افغانستان در بخش دولتی و خصوصی نیز حضور داشتند از کمک های ایران در سال های جهاد قدردانی کرد و گفت اکنون نیز از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم که در بخش های دارو، و درمان بیماری های مسری و غیر مسری با این کشور همکاری داشته باشد.
وی هچنین خواستار آموزش پزشکان افغان و ارتقای توانمندی کارمندان وزارت بهداشت افغانستان شد.
وی افزود که ایران بهترین کشور برای افعانستان از نگاه همکاری های بهداشتی است.
فیروز همچنین خواستار حضور شرکت های ایرانی در افعانستان شد.
قاضی زاده هاشمی نیز در این نشست وعده داد که بخش خصوصی و دولتی برای تقویت همکاری های دوکشور در حوزه سلامت و بهداشت بطور جدی وارد کار شوند.
وی گفت: تلاش خواهیم کرد که در بخش گردشگری سلامت نیز مشکلات حل شود.
هاشمی افزود: سالانه به 50 دانشجوی افغانستانی در بخش پزشکی بورسیه ارائه شود.
وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: در بخش تحقیقات مشترک دارو و ارتقای توانمندی کارمندان وزارت بهداشت افغانستان نیز همکاری خواهد شد.
هاشمی گفت: ایران در بخش پزشکی در جهان در رده 15 و در منطقه در رده اول قرار دارد.
وی افزود: در بخش همکاری پزشکی بین دو کشور کوتاهی صورت گرفته و در گذشته های دور به مراتب همکاری بهتری داشتیم و باید این کوتاهی جبران شود.
هاشمی همچنین مشکلات بخش خصوصی افعانستان در بخش تجارت دارو ، قاچاق و دیگر مشکلات آنان را استماع کرد و وعد داد که این موضوعات رامورد رسیدگی قرار دهد.