روزنام البناء لبنان با تشریح عملیات‌های جاری ارتش‌های سوریه، عراق و لبنان با پشتیبانی نیروهای مقاومت در مبارزه با داعش تاکید کرد طومار داعش و متجاوزان علیه سوریه تا پایان سال 2017 درهم می‌پیچد.

به گزارش مرور نیوز، روزنامه لبنانی البناء در یادداشتی تحلیلی نوشت که «داعش امروز، مضمحل و چند پاره شده و نیروهای نظامی ارتش سوریه و یگان‌های پشتیبان آن در بیش‌تر مناطق، عناصر این گروه را سرکوب و پراکنده کردند و مابقی آن در صحرایی باز باقی مانده و چه بسا منتظر کمک آمریکا و معاون وی ترکیه یعنی گردانندگان تروریسم هستند تا راه امنی برای فرار یا پناهندگی آنها فراهم کنند.

ارتش سوریه بار دیگر درصدد تسلط بر مرزهای این کشور از التنف (مثلث راهبردی در مرز عراق،سوریه و اردن) تا شمال و تا شهر القائم در مرز عراق با سوریه است تا راه‌های کمک‌رسانی و گذرگاه‌ها را مسدود کند.

در مرز با اردن یگان‌های نظامی ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان آن مستقر هستند و همه روزنه‌های نفوذ تروریست‌ها و کمک رسانی به آنها را بسته‌اند؛ تروریست‌هایی که آمریکا و اردن آنها را برای سرنگونی نظام دمشق و تسط بر کشور سوریه آموزش داده بود.

این تروریست‌ها، گروه‌های مزدور و فریب خورده‌ای هستند که وقتی برخی از آنها پی به حقایق توطئه‌ها علیه سوریه بردند سلاحشان را برای اربابانشان انداخته و متفرق شده یا خود را تسلیم ارتش سوریه کردند و بدین ترتیب محاسبات آمریکا به هم ریخت به گونه‌ای که آمریکا را واداشت که روی داعش برای طولانی‌تر شدن جنگ در سوریه حساب کند.

اخیرا ارتش سوریه موفق به آزادی شهرک «السخنه» [در شرق استان حمص] شد؛ منطقه‌ای راهبردی و واقع در مسیر بین‌المللی تدمر به دیرالزور که دروازه اصلی آزادسازی حومه جنوبی دیرالزور است تا حلقه محاصره اهالی این منطقه که سال‌ها تحت محاصره داعش و بمباران‌های آمریکا قرار دارند شکسته شود.

اما بمباران‌های مثلا اشتباهی آمریکا هم نتواست زمینه تسلط داعش در بر دیر الزور یا حتی رسیدن آن به فرودگاه را فراهم کند برخی از بقایای داعش در السخنه به ارتفاعات غرب و شمال این منطقه گریختند و اندکی هم به سمت دیر الزور رفتند که سرنوشت همه آنها با مرگ گره خورده است.

در همین حال کماندوهای سوری به سمت رقه در حرکت هستند، آن هم به دنبال اینکه مسیر اصلی امدادرسانی داعش بین رقه و دیر الزور را قطع کردند که دامنه سیطره نظامی بر منطقه البحیره در حومه شرقی حلب را بیش‌تر کرد و موجب به اوج رسیدن هرج و مرج در صفوف گروه‌های تروریستی شد.

همه ‌می‌دانند که مهم‍‌ترین ارتش‌های دنیا هم اگر در محاصره قرار بگیرند دچار سردرگمی و آشفتگی می‌شوند چه برسد به گروهک تروریستی داعش که در دل مناطق حضور آنها شاهد نبرد هستیم و راه‌های کمک رسانی به عناصر آن و راه‌های ارتباطی بین واحدهای داعش با فرماندهی آنها قطع شده و اتاق‌های عملیاتی و مخابراتی آنها هم منهدم شده است.

در حومه شرقی استان‌های حمص و حماه، بقایای داعش پس از اینکه شاهرگ کمک‌رسانی به آنها از حومه جنوب غربی رقه بسته شد هدف حملات شدید زمینی و هوایی قرار گرفتند، این منطقه به وسعت 3 هزار کیلومتر از شرق و جنوب شرق سلمیه تا ارتفاعات غرب تدمر العمور و تا شمال تا ارتفاعات البلعباس و وادی العذیب و اثریا و حتی رصافه کشیده شده است.

با نفوذ یگان‌های نظامی سوریه و نیروهای پشتیبان آن به این گستره جغرافیایی از خاک سوریه روحیه تروریست‌ها از بین رفته و گروه‌های آنها پراکنده شدند به نحوی که بسیاری از آنها در جستجوی راه برون‌رفتی هستند و پیدا نمی‌کنند، بخصوص که هیچ راه تماسی با خارج ندارند و مبارزه خود را بی هدف و فایده دیده و تنها برای دفاع از خود با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و البته بسیاری از آنها هم به دست نیروهای ارتش سوریه و مقاومت اسیر شدند.

بی تردید پیروزی‌های متوالی ارتش سوریه در همه مناطق نوید بخش پیروزی نهایی قریب الوقوع بر تروریسم است آن هم سرانجامی که گردانندگان تررویسم به آن راضی نبودند چون خلاف چیزی که انتظارش داشتند اتفاق افتاد و همه نقشه‌هایشان نابود شد از همین رو رد احساس سرخوردگی و ناکامی تلخی می‌کنند.

به نظر می‌رسد که شکست تروریست ها و گردانندگان آن به جایی رسیده که با شرمساری به ناکامی خوداذعان کرده و گفتند که اسد باقی است و هر که خواهان براندازی وی است منزوی شده و به فراموشی سپرده می‌شود و درنهایت بر اساس پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها معلوم می‌شود که پایان سال 2017 با آزادی دیر الزور و پایان داعش، طومار متجاوزان علیه سوریه در هم می‌پیچد و به دنبال آن ائتلاف نیروهای آمریکایی مزدورانش را رها می‌کند و ارتش سوریه بر دورترین نقطه از خاک سوریه نیز مسلط می‌شود.

مرحله دوم از برنامه ارتش برای آزادی دیر الزور پس از موفقیت مرحله نخست هماهنگی در 2 سوی مرزها برای محاصره داعش بین گازانبر ارتش های عراق و سوریه است، به گونه‌ای که ارتش عراق و بسیج مردمی در حال آمادگی و تجهیز و گرفتن پایگاه‌هایی برای آغاز عملیات به فرمان فرماندهی کل است.

در همین اثنا ارتش سوریه با استقرار در مناطق راهبردی اطراف دیر الزور برای آغاز عملیات آماده می‌شود و ارتش عراق هم مانع تمرکز عناصر داعش در جبهه مشخصی می‌شود و به گونه‌ای که عناصر داعش در جبهه‌های متعدد در طول صحرای سوریه و عراق پراکنده هستند و از همین رو آمریکا قادر به کمک به این عناصر نخواهد بود و متقاعد شده که پایان مرحله داعش است.

دیر الزور آزاد خواهد بود و همه خاک سوریه را متاثر از این قضیه خواهد شد، بخصوص منطقه الجزیره تا دورترین نقطه شمال سوریه در مرز شامل دیار بکر و ماردین که در اشغال ترکیه است و از شرق تا مرزهای عراق و صفوف گروه های تروریستی تحت حمایت آمریکا متلاشی می‌شود، آن زمان کردها جز پشیمانی، رها کردن اربابان توطئه گر علیه سوریه و بازگشت به آغوش وطن راهی ندارند و پی می‌برند که باید حرف افراد فهمیده و با شعوری می‌شدند که بخش اعظم کردها را شامل می‌شوند و خواسته‌هایشان مشخص و قابل اجراست.

مطمئنا سوال می‌شود که وضعیت إدلب با تجمع این همه گروه‌های تروریستی با عناوین مختلف در آن چه می‌شود باید گفت آن گونه که شایعه می‌شود دولت دمشق، هرگز إدلب را با مردم آن به آتش نمی‌کشد بلکه به محاصره آنجا و تنگ کردن عرصه بر اهالی آن کفایت می‌کند به گونه‌ای که اجازه قاچاق سوخت، مهمات و کمک‌های تسلیحاتی به تروریست‌ها داده نمی‌شود این تروریست ها تا وسط‌های استان غازی عینتاب رسیده‌اند به نظر می‌رسد آنها باید به دنبال تسلط بر این استان باشند و به سمت لواء اسکندرون بروند تا به عمقی جغرافیایی دست یابند که بتوانند از خود دفاع کنند و نتیجه این می‌شود که یا با حامی خود در خواهند افتاد و بدین ترتیب تیر حمایت از تروریسم آنکارا به سمت خودش کمانه می‌کند یا ترکیه خواستار مداخله بین المللی برای بازگرداندن امور به وضع قبل از سال 2011 می‌شود.

إدلب و آزادی آن هرگز برای ارتش سوریه و نیروهای پشتیبان آن که از بهترین واحدهای کماندو در جهان برخوردار است دشوار نخواهد بود کافی است ادلب چند ماه محاصره شود و انبارهای سلاح و مهمات این گروه‌ها ضربه وارد شود چه این کار از طریق نفوذ به آنجا و چه از طریق اجرای عملیات‌های اطلاعاتی موفق انجام شود.

در هر حال باید منتظر وقوع درگیری‌های خونبار بین گروه‌های مسلح در إدلب باشیم تا به دنبال آن اکثریت اهالی این منطقه خواستار بازگشت امنیت و ورود ارتش و دولت به آنجا شوند و در نهایت تنها گزینه پیش روی سرکرده‌های القاعده این است که از طریق خاک ترکیه به افغانستان، پاکستان یا هر جای دیگری که آمدند بازگردند یا تسلیم شوند و منتظر حکم دستگاه قضایی در خصوصشان شوند.

پایان داعش در ارتفاعات راس بعلبک و القاع نیز تجربه موفقی است که طی عملیاتی که با هماهنگی ارتش سوریه و حزب الله با ارتش لبنان در حال اجراست حاصل خواهد شد و مطمئنا نیروی هوایی سوریه حرف آخر را می‌زند داعش لبنانی گروهی است که برخی در داخل لبنان روی آن برای کمک به دشمن حساب کرده‌اند در حالی که ماموریت داعش لبنان حمله به خطوط مقاومت لبنان و آزار رساندن به لبنانی‌های حامی مقاومت بوده و فراموش شده که حامیان مقاومت در لبنان هم از هموطنانمان هستند.