سفیر ترکمنستان در ازبکستان با اشاره به توسعه بیش از پیش روابط بین 2 کشور گفت: «تاشکند» و «عشق آباد» نسبت به حل و فصل بحران افغانستان نظر مشترک دارند.

به گزارش مرور نیوز، «شیری شیرییف» سفیر ترکمنستان در ازبکستان با اشاره به توسعه بیش از پیش روابط بین 2 کشور گفت: امروز تحکیم امنیت منطقه‌ای در روابط دوجانبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

شیرییف افزود: ازبکستان و ترکمنستان خواستار ایجاد روش‌های قوی و موثر برای توسعه صلح آمیز و باثبات آسیای مرکزی، جلوگیری از اختلافات، تحکیم حسن‌همجواری و در نظر گرفتن منافع متقابل است.

سفیر ترکمنستان در ازبکستان اظهار داشت: در این زمینه به اوضاع موجود در افغانستان توجه خاصی مبذول می‌شود و «تاشکند» و «عشق آباد» نسبت به حل و فصل اوضاع «کابل» نظرات مشترکی دارند.

وی تأکید کرد: ما عقیده داریم که اوضاع افغانستان فقط از طریق راه‌های صلح آمیز، ابزارهای سیاسی و بر اساس گفت‌ وگو باید حل و فصل شود.

این دیپلمات ارشد ترکمنستان خاطرنشان کرد: علاوه بر مسایل صلح و امنیت، 2 کشور برای توسعه پایدار حوزه‌های مختلف از جمله امنیت انرژی، توسعه ارتباطات حمل و نقلی - ترانزیتی بین‌المللی، اکولوژی و محیط زیست نیز تلاش می‌کنند.

شیرییف گفت: هم‌اکنون ازبکستان و ترکمنستان در اجرای طرح‌های بزرگ انرژی در منطقه از جمله طرح خط لوله گاز «ترکمنستان- ازبکستان- قزاقستان- چین» به ظرفیت 25 میلیارد متر مکعب گاز در سال حضور دارند.

سفیر ترکمنستان در تاشکند گفت: همکاری‌های 2 کشور در زمینه حمل و نقل نیز تحکیم می‌شود از جمله ترکمنستان آماده فعالیت مشترک جهت ایجاد کریدور در مسیر «ازبکستان- ترکمنستان- دریای خزر- قفقاز جنوبی» است.

وی توضیح کرد: اخیرا 2 طرح بزرگ مشترک در ساخت پل‌های زمینی و ریلی از طریق رودخانه «آمودریا» که خاک ازبکستان و ترکمنستان‌ را به هم متصل کرد، اجرا شد و طول پل زمینی یک هزار و 600 متر و ریلی یک هزار و 750 متر است.

شیرییف افزود: ازبکستان و ترکمنستان همچنین شرکت‌کنندگان موافقت‌نامه عشق‌آباد از ماه آوریل سال 2011 میلادی در مورد ایجاد کریدور حمل و نقلی و ترانزیتی بین‌المللی آسیای مرکزی و کشورهای خاور میانه (ازبکستان- ترکمنستان- ایران- عمان) نیز می‌باشد که توسعه این کریدور به افزایش حجم محموله‌های ترانزیتی از منطقه به بازارهای جهانی کمک خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ترکمنستان با اشاره به زمینه گردشگری گفت: ازبکستان و ترکمنستان برای گسترش همکاری‌های گردشگری از پتانسیل بالایی برخوردار هستند چون این 2 کشور از میراث غنی تاریخی، فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری منحصر بفردی برخوردار می‌باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترکمنستان و ازبکستان تا کنون حدود 200 قرارداد امضا کردند که در گسترش همکاری‌های 2کشور در زمینه‌های مختلف نقش به سزایی داشتند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، ترکمنستان استقلال این کشور‌ را در تاریخ 7 ژانویه سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این 2 کشور روابط سیاسی برقرار شده است.