اختلافات درباره مشارکت قطری‌ها در مناسک حج امسال تنش میان عربستان و قطر را بیشتر کرده است.

به گزارش مرور نیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، قطر عربستان را به مانع‌تراشی در دستیابی قطری‌ها به مجور سفر متهم می‌کند و عربستان می‌گوید قطر سعی دارد مسئله حج را برای دستیابی به دستاوردهای دیپلماتیک سیاسی کند.

توافقی که هفته گذشته درباره اجازه دادن به بعضی قطری‌ها برای عبور از مرزهای زمینی و رفتن به عربستان حاصل شده بود گویی نشان دهنده کاهش تنش‌ها بود اما به سرعت به تبادل اتهامات منجر شد.

بسیاری از قطری‌هایی که مایلند به حج بروند می‌گویند به دلایل امنیتی یا ترس از سرنوشتشان به حج نمی‌روند.

مسئولان قطری می‌گویند که امسال تنها تعداد محدودی از قطری‌ها احتمالا به حج می‌روند.

اختلافات درباره مناسک حج، دامنه درگیری دیپلماتیک میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را گسترده‌تر می‌کند. تلاش‌ها برای آشتی دادن این کشورها نیز راه به جایی نبرده است. پیشتر عربستان، امارات، بحرین و مصر روابطشان را با قطر قطع کرده و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

مسئولان عربستانی می‌گویند بیش از 400 حاجی قطری از طریق زمینی به عربستان رسیده‌اند اما رسانه‌های قطری اعلام کردند که بیشتر کسانی که از مرزها عبور کرده‌اند کشاورزانی هستند که به عربستان بازگشته‌اند.

قطر همچنین از پیشنهاد عربستان برای انتقال حجاج قطری از طریق هواپیماهای خطوط هوایی عربستان به جای اجازه دادن به هواپیماهای قطری برای انتقال آن‌ها به مکه انتقاد کرده است.

درهمین راستا، وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر اعلام کرد: هیچ گونه همکاری یا پاسخ مثبتی از وزارت حج عربستان دریافت نکرده‌ایم و این مسئله به توقف روند تنظیمات سفر حجاج منجر شده است.

در این بیانیه آمده است: با توجه به اوضاع کنونی وزارت اوقاف قطر نگران تکرار مانع تراشی‌های عربستان درباره حجاج قطری است.

ژوئن گذشته رسانه‌های قطری اعلام کرده بودند که ورود قطری‌ها به مسجد الحرام در مکه ممنوع شده و آن‌ها مجبور شده‌اند منازل خود و خاک عربستان را ترک کنند.