نیویورک شاهد تجمع اعتراض‌آمیز مردمی بود که خواستار برداشته شدن مجسمه "کریستوف کلمب" از منهتن بودند؛ مجسمه‌ای که بیش از یکصد سال در این شهر قرار دارد. برداشتن این مجسمه هم‌اینک توسط کارگروه ویژه‌ای که شهردار نیویورک برای حذف "نمادهای نفرت" تشکیل داده، در حال بررسی است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از روزنامه دیلی‌میل، تظاهرکنندگان در اطراف میدانی در سنترال پارک نیویورک که مجسمه کریستوف کلمب، کاشف قاره آمریکا در آن قرار دارد، با در دست داشتن تابلوهایی با جمله "کلمب آمریکا را کشف نکرد، به آن تجاوز کرد" دست به تجمع زدند.

درخواست برای برداشتن مجسمه کریستوف کلمب از نیویورک

آنان این مجسمه را "ادای احترامی به نژادپرستی و نسل‌ کشی" دانستند.

کریستوف کلمب برای کشف دنیایی جدید در سال 1492 میلادی شناخته‌ شده است اما منتقدان، وی را برای رفتار بی‌رحمانه با بومیان کارائیب و جنوب آمریکا و مشارکت او در تجارت بردگان متهم می‌کنند.

پس از تجمعات اعتراضی اوایل ماه جاری برای حذف مجسمه "ژنرال لی" که در پی وقایع خونین شارلوتزویل در ویرجینیا صورت گرفت، بیل دی بلاسیو، شهردار نیویورک درخواست بررسی چهره‌های تاریخی مختلف در این شهر را داد.

از سوی دیگر گروه دیگری از مردم نیز برای حفظ مجسمه کلمب دست به تجمع زدند.

مجسمه کریستوف کلمب که در سال 1892 از طرف جامعه ایتالیایی‌های نیویورک به این شهر اهدا شد، نماد مهمی برای ایتالیایی‌های آمریکا است و اقدامات اعتراضی اخیر تلاش بسیاری از ایتالیایی‌های آمریکا را برای حفظ این تندیس برانگیخته است.

در ادامه این اعتراضات گروهی از مردم نیز خواستار حذف تندیس "پیتر استایوسنت" که یک نژادپرست افراطی بوده، از منهتن شده‌اند و درخواست حذف آثار مربوط به این چهره تاریخی را از شهر دارند.

درخواست برای برداشتن مجسمه کریستوف کلمب از نیویورک