سفیر عراق در بلژیک گفت، دست کم 100 اروپایی که به داعش پیوسته‌اند در عراق تحت پیگرد قرار دارند و اکثرشان با اعدام روبه‌رو هستند.

به گزارش مرور نیوز، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جواد کاظم الهنداوی، سفیر عراق در بلژیک گفت، شهروندان بلژیکی هم در میان داعشی‌هایی که در عراق هستند، دیده می‌شوند. افرادی از روسیه، جمهوری چچن و آسیای میانه نیز در میان افرادی هستند که به داعش در عراق پیوسته‌اند.

زمانیکه داعش در 2014 در سوریه و عراق گسترش یافت، شبه نظامیانی از سراسر جهان برای داعش سلاح به دست گرفتند و عضو آن شدند.

شبه نظامیان انگلیسی من جمله "محمد اموازی" معروف به "جان جهادی" در میان شبه نظامیان اروپایی هستند که در عراق فعال هستند. وی در 2015 و در جریان حمله هوایی در رقه کشته شد.

سفیر عراق در بلژیک به خبرگزاری RTPF گفت، حدود 1400 عضو خانواده شبه نظامیان داعشی شامل کودکان در نزدیکی موصل هستند. بسیاری هم از شهروندان ترکیه‌ای و آسیای میانه هستند اما برخی از شهروندان فرانسوی و آلمانی نیز در میان شبه نظامیان داعشی دیده می‌شوند.

وی ادامه داد: عراق با دولتهای اروپایی بر روی این مساله کار می‌کند تا بفهمد چه کاری باید این شبه نظامیان خارجی انجام دهد اما برخی از کشورهای اروپایی نمی‌خواهند این شبه نظامیان به کشورهای مبدا بازگردند.