رئیس‌جمهور گواتمالا اعلام کرد به تبعیت از آمریکا، سفارت خود در تل‌آویو را به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز،  به نقل از ایندیپندنت، جیمی مورالس، رئیس جمهور گواتمالا، در پی تهدیدات آمریکا اعلام کرد که این کشور سفارت خود در تل آویو را به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد. 

او این تصمیم را یک هفته پس از آن اتخاذ کرد که آمریکا تهدید کرد کمک‌های مالی خود را به کشورهایی که با سیاست او درباره اسرائیل همسو نباشند، قطع خواهد کرد.

مورالس در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: پس از گفت وگو با بنیامین نتانیاهو تصمیم گرفتم به وزارت امور خارجه دستور انتقال سفارت گواتمالا از تل آویو به اورشلیم (قدس اشغالی) را صادر کنم.

او همچنین نوشت: ما درباره روابط خوبی که با یکدیگر داریم گفت وگو کردیم. یکی از موضوعات مهم در گفت وگوهای ما بازگشت سفارت گواتمالا به قدس اشغالی بود.

در ماه جاری میلادی، ترامپ اعلام کرد که قدس اشغالی را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد و با این سنت‌شکنی در سیاست چند دهه‌ای آمریکا، جهان عرب و شرکای غربی آمریکا را خشمگین کرد. این اقدام ترامپ با مخالفت های فراوان و اعتراضات گسترده ای در کشورهای مختلف همراه بود.

روز پنجشنبه هم، 128 کشور به پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی، رای موافق دادند و فقط 9 کشور به آن رای مخالف دادند. گواتمالا یکی از 9 کشوری بود که از تصمیم ترامپ حمایت کرد و به قطعنامه شورای امنیت رای مخالف داد.

آمریکا یکی از کشورهای مهم در ارسال کمک‌های مالی برای گواتمالاست و ترامپ تهدید کرده است که کمک‌های مالی به کشورهایی که به قطعنامه شورای امنیت رای موافق داده اند را قطع خواهد کرد.

تصمیم ترامپ در چند هفته گذشته باعث ایجاد درگیری های گسترده میان فلسطینیان و نیروهای رژیم صهیونیستی شده است و در پی این درگیری ها تاکنون 12 فلسطینی به شهادت رسیده اند.