با نگاهی به تاریخ آلمان می‌توان به این موضوع پی برد که توانایی این کشور و تمایلش به رهبری از طریق قدرت نظامی محدود است، بنابراین به جای آن به دنبال تاثیرگذاری بیشتر در سازمان ملل است.

به گزارش مرور نیوز،  یکی از کشورهایی که به نظر می‌رسد جای آن در شورای امنیت سازمان ملل خالی باشد، آلمان است. در حالی که دولت‌های آلمان مدت‌ها خود را از بر عهده گرفتن نقشی اصلی در سطح جهانی کنار کشیده‌ بودند اما برلین متوجه شده است که تغییر در رویه جهانی نیازمند سیاست خارجی پر مدعاتری است.

در صورتی که آلمان خواهان ادامه نظم بین‌المللی لیبرال همچون ارزش‌ های لیبرال، تجارت آزاد و رشد دموکراسی باشد، باید نقشی تاثیرگذارتر را برای ترویج و پیش‌برد آن‌ها عهده‌دار شود.

به نظر می‌رسد که هایکو ماس، وزیر امور خارجه جدید آلمان برای چنین رویه‌ای آماده است. او تاکید بسیاری بر مسئولیت‌های جهانی آلمان و تعهد برلین به این وظایف دارد. ماس معتقد است که جامعه بین‌الملل معاصر بین "آنان که انعطاف و پذیرش را ترویج می‌کنند و آنان که می‌خواهند به ملی‌گرایی و انزواگرایی بازگردند" گیر افتاده است. ماس می‌گوید، همین شکاف است که رویکرد سیاست خارجی آلمان را در سال‌های پیش رو تعیین می‌کند.

نخستین و حیاتی‌ترین شرایط برای رهبری بین‌المللی، قدرت است. در نتیجه آلمان به عنوان گام نخست، ملزم خواهد بود که سرمایه بیشتری را صرف نیروهای مسلح خود کند.

اما با توجه به تاریخ و فرهنگ آلمان، ‌این کشور بیشتر در زمینه گسترش نفوذ خود بر نهادهای حاکمیتی جهانی فعالیت خواهد داشت.

ماس به تازگی اظهار کرده است: سازمان ملل مبنای نظام بین‌المللی قانون محور است. نگهداری و ساخت چنین نظامی خواسته‌ اصلی آلمان است.

بنابراین وزیر امور خارجه آلمان به دنبال جایگاهی در شورای امنیت است. آلمان در حال حضر از مهره‌های تاثیرگذار در سیستم سازمان ملل و چهارمین تامین‌کننده بزرگ بودجه این سازمان در زمینه توسعه و کمک‌های حقوق بشری است؛ با این حال به دست آوردن کرسی شورای امنیت طی دو سال آینده نقش رهبری آلمان را در سطح جهانی به قطعیت بیشتری می‌رساند.