نتایج اولیه انتخابات زودرس پارلمانی کشور ایسلند که روز شنبه گذشته برگزار شد، حاکی از پیروزی احزاب میانه‌رو و چپ‌گرا در این انتخابات است.

به گزارش مرور نیوز، براساس آخرین نتایج اعلام‌ شده در بامداد روز یکشنبه، حزب راست میانه استقلال در انتخابات پارلمانی ایسلند با کسب در حدود 30 درصد آرا در حدود 20 کرسی از 63 کرسی پارلمان این کشور موسوم به (آلثینگی ) را کسب کرده است.
حزب استقلال به رهبری 'بیارنی بندیکتسون' هم اینک با حزب ترقی به رهبری 'سیگوردور اینگی جوهانسون'، دولت ائتلافی ایسلند را تشکیل می دهند.
حزب چپ‌گرای جنبش سبز نیز تاکنون با کسب 16 درصد آرا، 11 کرسی و حزب جدید 'دزدان دریایی' (پیراتار - Piratar) نیز با کسب 13 درصد آرا ؛ 9 کرسی پارلمان را بدست آورده اند.
بدین ترتیب حزب مخالف «دزدان دریایی» که در حدود 4 سال پیش به رهبری خانم شاعره 'بریجینا یانس دوتیر' با ایده فعالان اینترنتی (فعال در ویکی لیکس) تاسیس شد و یک حزب تحول خواه و مخالف نظام سیاسی حاکم محسوب می شود، در جایگاه سوم ایستاده است.
تاکنون بیش از 90 درصد آرا انتخابات پارلمانی ایسلند شمارش شده است.
حزب مخالف 'دزدان دریایی' پیش از انتخابات پارلمانی ایسلند با سه حزب مخالف جناح چپ شامل' ائتلاف سوسیال دموکرات ها ' به رهبری 'اودنی گوثبیورگ هارثاردوتیرو'، حزب سبز به رهبری 'کاترین یاکاسپدوتیر' و 'آینده روشن' به رهبری 'اوتار پروپ' توافق کرده است تا در صورت پیروزی در انتخابات ایسلند ، دولت ائتلافی جدید را تشکیل دهند.
اگر چه در حال حاضر سخن گفتن در مورد اینکه کدام حزب و یا کدام ائتلاف احزاب قادر به تشکیل دولت ایسلند می باشند، زود است.
در هر حال اگر احزاب و گروه های چپ بتوانند با کسب کرسی های لازم، دولت ائتلافی ایسلند را تشکیل دهند، این برای دومین بار از زمان دستیابی این کشور به حق حاکمیت جمهوری در سال1944 میلادی، خواهد بود که توانسته اند حاکمیت این کشور جزیره ای را در دست گیرند.
پیش از این در سال های 2009 تا 2013 میلادی سوسیال دموکرات ها و سبزهای چپ اداره امور این جزیره را در دست داشتند.
مردم کشور جزیره ای ایسلند واقع در شمالی ترین نقطه اروپا روز شنبه در یک انتخابات پارلمانی زودرس با هدف مشخص کردن سرنوشت 63 کرسی پارلمان این کشور موسوم به ( آلثینگی)، شرکت کردند.
انتخابات پارلمانی ایسلند که در آن 12 حزب رقابت داشتند، بسیار متاثر از پیامدهای بحران مالی سال 2008 و ماجرای جنجال برانگیز اوراق پانامایی یا همان 'پاناما پیپرز' بوده است.
انتخابات پارلمانی ایسلند قرار بود در 27 آوریل 2017 میلادی برگزار شود اما ائتلاف حاکم ایسلند به دنبال تظاهرات مردمی در آوریل سال جاری میلادی، پس افشای اسناد پاناما در مورد معاملات مالی پنهانی 'سیگموندور گونلاگسون' رهبر سابق حزب ترقی و همسرش، موافقت کرد که انتخابات زودهنگام برگزار کند.
پس از استعفای سیگموندور گونلاگسون'، از مقام نخست‌وزیری ایسلند در 5 آوریل، ''اولافور راگنار گریمیسون' رییس جمهور این کشور اعلام کرد که با هر دو حزب ائتلافی یعنی حزب ترقی و حزب استقلال برای برگزاری انتخابات زودهنگام به توافق رسیده است.
پس از استعفای 'گونلاگسون' که به دنبال فشار زیاد احزاب مخالف و افکار عمومی صورت گرفت، 'سیگوردور اینگی جوهانسون' 53 ساله که پست وزارت کشاورزی و شیلات و معاونت حزب ترقی خواه ایسلند را برعهده داشت، از سوی دولت ائتلافی راست میانه حاکم بر ایسلند به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی شد.
'زیگموندور دیوید گونلاگسون' که از سال 2009 میلادی رهبری حزب ترقی را بر عهده داشت، در 2013 میلادی به مقام نخست وزیر ایسلند رسیده بود.
ایسلندی ها در عظیم ترین تظاهرات تاریخ خود در آوریل گذشته، یکصدا خواستار استعفای زیگموند دیوید گانلاگسون،از رهبری حزب ترقی و نخست وزیری و برگزاری این انتخابات زود هنگام شده بودند.
جمهوری ایسلند که در دسامبر 1918 میلادی از دانمارک مستقل شده، شمالی‌ترین کشور اروپا و کشوری جزیره‌ای در شمال اقیانوس اطلس است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن ریکیاویک و جمعیت این کشور 320 هزار نفر است.
این کشور در حدود 8 سال قبل با یکی از شدیدترین بحران های مالی تاریخ خود روبرو شد و هر سه بانک اصلی خصوصی ایسلند ورشکسته شدند و این اتفاق باعث گردید که این کشور به مدت 2 سال با رکود کامل اقتصادی روبرو شود.
این بحران مالی که سبب شد ثبات سیاسی و اقتصادی این جزیره تحت تاثیر قرار گیرد و نیز رسوایی اوراق پاناما و متهم شدن شماری از سران بلندپایه سیاسی این کشور به فساد مالی، باعث گردیده که دیدگاه مردم ایسلند نسبت به احزاب سیاسی حاکم بشدت تغییر کرده و شرایط برای قدرت گرفتن احزاب مخالف و چپ گرا فراهم شود.