سرویس بین الملل- وزیر دفاع آمریکا گفت: مقابل تجاوز روسیه در اروپات باید محکم باشیم و هستیم.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های آمریکا، اشتون کارتر در نخستین روز بازدید از نیروهای نظامی آمریکا در این کشور برای تفنگداران دریایی مستقر در پایگاه توئنتی ناین پالمز در ایالت کالیفرنیا سخنرانی کرد.

وزیر دفاع آمریکا گفت: هدف اصلی من از حضور در این پایگاه نظارت بر روند تکامل تمرین های نظامی است. ما بیشتر زمان 15 سال گذشته را به کسب آمادگی برای عملیات علیه ستیزه جویان و مبارزه با آنان اختصاص دادیم و البته در این راه بسیار موفق عمل کردیم. تمرکز بر اجرای این نوع عملیات خاص در این مدت بیشترین وقت و نیروی ما را به خود اختصاص داد. اما اکنون ما بازگشت به برنامه های نظامی تمام عیار را آغاز می کنیم و علت آن این است که در دنیای امروز با چالش هایی روبرو هستیم که همه حوزه های راهبردی را در بر می گیرند و به همین علت تفنگداران دریایی ما لازم است توانایی و تخصص بسیار بالا و در زمینه های مختلف داشته باشند. برای روشن شدن این موضوع مثال هایی از مناطق مختلف جهان برای شما مطرح می کنم. 

اجازه دهید این مثال ها را با تلاش برای نابودی (گروه تکفیری - صهیونیستی) داعش آغاز کنم. ما در یک سال گذشته در عراق به تدریج داعش را از رمادی،هیت، رباح، قیاره، مخمور بیرون راندیم و این مناطق را پس گرفتیم. اکنون که اینجا نشسته ایم این عملیات برای آزادی موصل ادامه دارد. ما این کارها را انجام می دهیم زیرا نابودی داعش در عراق و سوریه ضروری است.
این سرطان (داعش) دراین مناطق آغاز شد و به همین سبب از بین بردن آن در این مناطق لازم - اما نه کافی - است. به همین سبب ما در موصل و همچنین رقه در سوریه به آنها ضربه می زنیم.
آنان شهر رقه را در سوریه اشغال کرده اند و آن را پایتخت خود نامیده اند و از آنجا توطئه هایی علیه کشور ما و مردم ما طراحی می کنند. پس ما نمی توانیم به آنها اجازه دهیم به این فعالیت خود ادامه دهند و چنین اجازه ای نخواهیم داد. ما برنامه جدید مبارزه با داعش و نابودی آن در عراق و سوریه را حدود یک سال قبل طراحی کردیم و پس از آنکه به تأیید رئیس جمهور رسید اجرای آن را آغاز کردیم.

من کاملا اطمینان دارم ما داعش را در عراق و سوریه نابود می کنیم البته این کافی نیست و باید در افغانستان، لیبی و سایر مناطقی که این سرطان به آن نفوذ کرده است نیز علیه آنها اقدام کنیم. ما همچنین با نیروهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نیز همکاری می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم در داخل کشور خطری از سوی داعش متوجه ما نخواهد بود. البته این تازه آغاز عملیات ضد داعش است. 

ما همچنین در شبه جزیره کره به حضور قدرتمند خود در برابر خطر هسته ای، موشکی و سایر تهدید های کره شمالی ادامه خواهیم داد. ما باید در برابر اقدامات بدخواهانه ایران در خلیج [فارس] نیز مقابله کنیم و از دوستان و متحدان خود محافظت کنیم. باید در برابر روسیه به ویژه در اروپا با قدرت بایستیم. باید برای مقابله با حملات احتمالی روسیه شبیه آنچه در اوکراین رخ داد آماده باشیم. در منطقه آسیا - اقیانوس آرام نیز تنش هایی وجود دارد که ریشه آنها به چند دهه قبل باز می گردد.
البته در 70 سال گذشته صلح در این منطقه برقرار بوده است که علت اصلی آن نقش مداوم آمریکا بوده است و در این میان ارتش و نیروی دریایی آمریکا نقش اساسی ایفا کرده اند. در این فضای آرام بود که ژاپن به یک قدرت اقتصادی تبدیل شد و مردم این کشور رشد کردند و به رفاه رسیدند و پس از آن تایوان، کره جنوبی، جنوب شرق آسیا و امروز هند و چین پیشرفت کردند. این وضع خوب است اما نمی توان تصور کرد که چنین وضعی به همین ترتیب ادامه یابد و به همین سبب ما به حضور تفنگداران دریایی خود در منطقه نیاز داریم. 

اینها پنج چالش مهمی بود که هم اکنون پیش روی ما قرار دارد ضمن اینکه ما آینده راهبردی نامشخصی در برابر خود داریم. منظور ما از آموزش و تمرین های تمام عیار در حقیقت کسب توانایی مقابله با چالش ها در این پنج حوزه است و اینکه یک تفنگدار آمریکایی بتواند در همه آنها فعالیت کند.
ما در سال های اخیر که بر عراق و افغانستان تمرکز داشتیم از تفنگداران دریایی خود انتظارات متفاوتی داشتیم که این وضع اکنون در حال تغییر است و حوزه های عملیاتی بسیار گسترده خواهد شد. در واقع ما اکنون در یک دوران گذار قرار داریم. آنچه شما اینجا انجام می دهید آزمایش و نوآوری در تاکتیک، رویکردهای عملیاتی و استفاده از فناوری است. این بسیار مهم است زیرا ما باید همچنان بهترین نیروی نظامی جهان را در اختیار داشته باشیم.    

وی در پاسخ به این سئوال که با توجه به تنش های موجود در مرز روسیه و نروژ، در صورت درخواست دولت نروژ آیا ما امکانات بیشتری در این منطقه مستقر خواهیم کرد؟ گفت: به آن دسته از شما که شاید اطلاع نداشته باشند اعلام می کنم که نیروی دریایی ما حضور فعالی در نروژ دارد اما باید کارهای بیشتری انجام دهیم. ما برای اینکار به بودجه بیشتری نیاز داریم و اکنون به کنگره التماس می کنیم این بودجه را تصویب کند. ما سال آینده فعالیت خود را افزایش خواهیم داد. حضور گسترده نیروهای ما در نروژ اهمیت راهبردی فراوانی برای این کشور و مردم آن داشته است.
من چند ماه قبل به نروژ رفته بودم. البته ما در 25 سال گذشته نیازی به جدی گرفتن احتمال حمله روسیه به اروپا نداشتیم اما اکنون این امر لازم است و یکی از راه های جدی گرفتن خطر روسیه استقرار نیروهای بیشتر در نروژ است. نروژی ها با ما احساس همبستگی می کنند و ما از آنها محافظت می کنیم. البته آنها در عراق، افغانستان و سوریه شرکایی بسیار خوب برای ما هستند.وزیر جنگ آمریکا گفت آمریکا علاوه بر مواجهه با چالش ایران، منطقه آسیا-اقیانوس آرام ، کره شمالی و داعش با چالش تجاوز احتمالی روسیه در اروپا نیز مواجه است.

اشتون کارتر در ادامه گفتگو با نظامیان آمریکایی در یک مرکز آموزش نظامی در کالیفرنیا گفت: واحد ویژه ای که رزمایش آن امروز در این مرکز انجام گرفت اتفاقا قرار است طبق برنامه در منطقه آسیا-اقیانوس آرام مستقر شود. سپاه تفنگداران مثل کل ارتش ما در همه قاره های جهان حضور دارد، یعنی در هر جایی که احتمال وقوع کشمکش در آن وجود دارد. 

وی همچنین گفت : یکی از مکان هایی که ما مراقب مسئله بازدارندگی در آن هستیم اروپای امروز است. ما می خواهیم در برابر تجاوزات احتمالی روسیه در اروپا محکم باشیم. این یکی از چالش هایی است که ما علاوه بر مواجهه با چالش ایران، منطقه آسیا-اقیانوس آرام، کره شمالی و داعش با آن نیز مواجه ایم. اینها همه مأموریت هایی است که ما اکنون آنها را پیگیری می کنیم. مشارکت و فعالیت ما در اروپا بیشتر شده است.

کارتر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در دولت بعدی آمریکا (در دوره ریاست جمهوری دنالد ترامپ) همچنان وزیر دفاع آمریکا خواهد بود و اگر خیر، توصیه وی برای جانشین خود چیست، گفت: ما اکنون بر دو مسئله متمرکز هستیم: اول، ادامه تلاش برای اطمینان از اینکه ما می توانیم با همه چالش های پیش روی امروز خود مواجه شویم. این چالش ها شامل تلاش برای نابودی داعش در عراق و سوریه ، ایستادگی محکم در برابر هرگونه تجاوز احتمالی در جاهای دیگر جهان و ادامه تلاش ها برای داشتن قدرتمندترین و مبتکرترین ارتش جهان می شود.

تمرکز من بر اینهاست. دوم، من بر مسئله دیگری نیز تمرکز دارم که آن هم به علت داشتن یک رئیس جمهور منتخب است. تمرکز من بر این است که به رئیس جمهور منتخب و تیم او در انتقال منظم قدرت کمک کنم . من مسئولیت دارم که وزارت دفاع بر این روند انتقال نظارت داشته باشد.

ما قبلا این کار را انجام داده ایم و ما متعهدیم این کار را نیز مثل هر کار دیگری که بر عهده وزارت دفاع قرار می گیرد خوب و عالی انجام دهیم . ما به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب، کمک خواهیم کرد به عنوان فرمانده کل قوا مسئولیت را به خوبی بر عهده بگیرد.»