در میانه اقیانوس آرام جنوبی جزیره‌ای دورافتاده‌ و غیرمسکونی وجود دارد که از نزدیک‌ترین منطقه مسکونی بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

 به گزارش مرور نیوز به نقل از ساینس الرت، شاید تصور کنید این جزیره دورافتاده کاملا بکر و دست‌نخورده است اما جزیره هندرسون که به اندازه‌ای دورافتاده‌است که هر 5 یا 10 سال یکبار مورد بازدید دانشمندان قرار می‌گیرد، جهانی از مشکلات است. میلیون‌ها قطعه زباله پلاستیکی با جریان آب به ساحل این جزیره آمده‌اند و حجم آنها فراتر از حد تصور دانشمندان است.

براساس تحقیقات جدید که توسط محققان دانشگاه تاسمانی انجام گرفته، در هر متر مربع از سواحل جزیره هندرسون 671 قطعه زباله پلاستیکی وجود دارد و این بالاترین تراکم زباله است که تاکنون در این جزیره ثبت شده‌است. درصورتی که این آمار بسط داده شوند، به رقم 37.7 میلیون قطعه پلاستیکی زباله خواهد رسید، به بیانی دیگر جزیره هندرسون به یک زباله‌دانی دورافتاده تبدیل شده‌است.

به گفته محققان نمونه‌گیری‌ها نشان می‌دهند بیش از 17 تن زباله در این جزیره تلنبار شده‌اند درحالی که روزانه 3570 تکه زباله جدید به این جزیره افزوده می‌شود و دانشمندان نیز معتقدند این میزان کمتر از مقدار حقیقی زباله‌هایی است که در جزیره وجود دارند زیرا آمارگیری براساس نمونه‌برداری انجام گرفته‌است. جزیره هندرسون بزرگترین جزیره از چهار جزیره پیت‌کرن است که تحت اختیارات قانونی بریتانیا قرار دارد.

باوجود دورافتادگی، موقعیت این جزیره آن را به آهن‌ربایی برای جذب زباله‌ها تبدیل کرده‌است. این جزیره در موقعیتی قرار گرفته که جریان‌های اقیانوسی تمامی زباله‌هایی که در مناطق دیگر جمع کرده‌اند را با خود به سوی جزیره هندرسون آورده و در ساحل جزیره رها می‌کنند.

محققان در حین بررسی زباله‌های جزیره بیش از 53 هزار قطعه زباله پلاستیکی که در 24 کشور مختلف جهان تولید شده‌بودند را مشاهده کردند. مشکل اینجاست که تکه‌های زباله در جریان آب یا برخورد با صخره‌های ساحل متلاشی شده و تکه‌های بیشتر و کوچکتری را ایجاد می‌کنند که می‌توانند زندگی حیات وحش ساکن در جزیره را به خطر بیاندازند.

محققان تنها راه‌حل برای نجات این جزیره را توقف تولید پلاستیک می‌دانند اما با توجه به هفت برابر شدن میزان تولید پلاستیک از دهه 70 میلادی تاکنون، به نظر نمی‌آید این راهکار چندان عملی باشد.