یک کارشناس قرآنی با بیان اینکه برای رسیدن به توحید نظری و عملی باید ابزاری داشته باشیم، عنوان کرد: در میان فرموده های اهل بیت و فرمان الهی، به دو ابزار بسیار مهم روزه و نماز بر می خوریم.

به گزارش مرور نیوز، برنامه «آفاق» رادیو گفت و گو با موضوع عرفان عملی، عرفان نظری و شب های قدر و با حضور حجت الاسلام امیرعباس اکبری مدرس حوزه و دانشگاه و حجت الاسلام والمسلمین مسلم پیروی کارشناس قرآنی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام امیرعباس اکبری با بیان اینکه عرفان بر دو قسم است، عنوان کرد: یک قسم سنخ علم و معرفت است که به عرفان نظری معروف است و یک قسم در باب عمل است که به آن عرفان عملی یا سیر و سلوک می گویند. آنچه که در بحث ربط عبادت و عرفان توجه داریم سیر و سلوک و عرفان عملی است.

وی متذکر شد: البته این دو با هم تعامل دارند یعنی بحث عمل باعث رشد معرفت می شود و معرفت باعث بیشتر شدن عمل می شود. واژه عرفان به معنای عبادت است.

مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه لازمه معرفت، عبادت است، تصریح کرد: عبادت یعنی خضوع و خشوع . معرفت باعث می شود که عبادت در پی آن بیاید و عبادت بدون معرفت حاصل نمی شود. اینکه عرفان نظری با عرفان عملی لازم و ملزوم همدیگر هستند ارتباطشان از این باب است.

وی با اشاره به حکمت و عرفان بیان داشت: حکیم به دنبال شناخت هستی به معرفت خدا می رسد اما عرفان به دنبال خاص معرفت خدا و مبدا شناسی و معرفت است.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری با اشاره به رابطه روزه و حکمت گفت: در بسیاری از روایات آمده که شهوت با حکمت جمع نمی شود یا ثمره روزه حکمت است، ارتباطشان به این معنا است که آن معرفت به خالق و رب که عین الربطی باشد، در معرفت حکمت می رسیم به اینکه مستقل به ذات خداست و همه چیز را باید فقط از خدا بطلبیم.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مسلم پیروی با اظهار به اینکه عرفان جدای از توحید نیست، ابراز داشت: یکی از اساسی ترین بحث ها در ادیان الهی و مخصوصا دین مبین اسلام این است که با توحید نظری و توحید عملی وارد این مقوله شویم یعنی با شناختی که به خداوند پیدا می کنیم ظرفیت وجودی خودمان را بالا ببریم تا بتوانیم در حوزه فردی و جمعی این را به صورت مصداقی پیدا کنیم. عرفان جدای از توحید نیست و برگرفته از توحید نظری و عملی است که بعدا رفتار عبادی ما را تشکیل می دهد.

وی یادآور شد: هیچ کدام اینها جداگانه نیست یعنی به محض اینکه توحید نظری پیدا کردید باید سراغ توحید عملی باشید.

کارشناس قرآنی با بیان اینکه برای رسیدن به توحید نظری و عملی یا عرفان نظری و عملی باید ابزاری داشته باشیم، عنوان کرد: در میان فرموده های اهل بیت و فرمان الهی، به دو ابزار بسیار مهم روزه و نماز برخورد می کنیم. یعنی از میان همه عباداتی که داریم گل سر سبد ابزار عرفان عملی و توحید عملی این دو عملی است که اگر به درستی انجام شود خود به خود کشش داریم تا بقیه نیکی ها را هم انجام دهیم.

وی خاطر نشان شد: اگر ما ویژگی که اهل بیت به ما سفارش کرده اند و مرحله به مرحله برای روزه داری مشخص کرده اند، طی کنیم قطعا آن امری که اسلام به دنبالش است و اهل بیت برای تعلیم آن آمده اند محقق می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پیروی با بیان اینکه روزه داری در تعالیم اهل بیت به سه شکل تقسیم بندی می شود، گفت: یک شکل، شکل عمومی روزه داری است یعنی از اول اذان صبح تا اول اذان مغرب، آنچه که روزه را باطل می کند از خوردن و آشامیدن و سایر احکام دیگری که وجود دارد و مختص آن ماه است، رعایت کنیم این را به روزه عوام تعبیر کرده اند.

وی افزود: مرحله بعد، روزه دار می تواند این توفیق را پیدا کند مرحله دوم روزه را هم برود و در این ایام تمام اعضا و جوارحش هم روزه باشد یعنی چشم روزه باشد، گوش روزه باشد، فکر روزه باشد، دست و زبان روزه باشد و در روایت این را به روزه خاص تعبیر کرده اند. این اختیار در انسان ها است منتها باید تحمل این مسایل را در خودشان ایجاد کنند.

کارشناس قرآنی به مرحله سوم از اشکال روزه داری در تعالیم اهل بیت اشاره کرد و اظهار داشت: مرحله سوم را روزه خاص یا اختصاصی می گویند که علاوه بر اینکه روزه عمومی و خاص دارم، قلب و درون من هم غیر از خدا چیزی درونش نباشد. یعنی بنده در سایه روزه داری به گونه ای خودم را تربیت کنم که جز ذکر الله و یاد خدا و اتصال به خدا و برنامه خدا چیزی را نبینم.

وی ابراز داشت: این کار شدنی است و بستگی به ظرفیتی که ما برای خودمان ایجاد می کنیم دارد و ماه رمضان برای ایجاد این ظرفیت آمده است.