به عنوان یک فعال ساخت ‌طرفدار سازه فلزی هستید یا بتنی؟

به گزارش مرور نیوز، طرفداران هر کدام از انواع این سازه‌ها، دلایل محکم خود را دارند. به عنوان مثال، طرفداران سازه بتنی مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی، عمر بیشتر و هزینه کمتر آن را به عنوان مزیت در نظر می‌گیرند، در صورتی که طرفداران سازه فلزی، به سرعت بالای ساخت و در دسترس بودن اکیپ‌های متخصص ساخت این نوع از سازه، تکیه می‌کنند. با توجه به اقبال روزافزون به سازه‌های فلزی، در این مقاله پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساخت آن را شرح داده‌ایم:

 

 

1.میلگرد آجدار، پای ثابت در هر سازه!

ساخت هر نوع سازه‌ای بدون میلگرد آجدار تقریباً غیرممکن است. از سازه بتنی گرفته تا سازه فلزی و سازه‌های سبک LSF، هیچ‌کدام بدون فونداسیون سرپا نمی‌مانند و برای افزایش مقاومت کششی بتن، راهی به جز استفاده از میلگرد نیست. میلگرد آجدار انواع مختلفی دارد که هر نوع آن بسته به نقشه و مشخصات فیزیکی و شیمیایی خاص خود، در بخش‌های مختلف سازه به کار می‌روند.

 

دسته‌بندی انواع میلگرد

بر اساس استاندارد روسی GOST که قدیمی‌ترین استاندارد میلگرد به کار رفته در ایران است، میلگرد به 4 دسته A1 یا ساده، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شود که میزان کربن، مقاومت کششی و تسلیم هر کدام به ترتیب افزایش می‌یابد:

 

دسته‌بندی میلگرد بر اساس استاندارد روسی GOST

گرید

نوع

مقاومت کششی (kg/cm2)

مقاومت تسلیم

(kg/cm2)

درصد کربن

A1

میلگرد ساده

3600

2400

22

A2

میلگرد آجدار مارپیچ

5000

3400

32

A3

میلگرد آجدار جناغی

6000

4000

37

A4

میلگرد آجدار مرکب

6500

5000

40

 

 

گرچه استاندارد ملی تولید میلگرد یا همان ISIRI 3132 نیز بر اساس همین استاندارد روسی نوشته شده، اما دسته‌بندی میلگرد در استاندارد ملی بر اساس نوع آج انجام می‌شود و کمی متفاوت است:

 

دسته‌بندی انواع میلگرد بر اساس استاندارد ملی ISIRI 3132

طبقه‌بندی

علامت مشخصه

میلگرد ساده

س 240

میلگرد آجدار مارپیچ

آج 340

آج 350

میلگرد آجدار جناغی (یکنواخت یا دوکی)

آج 400

آج 420

میلگرد آجدار مرکب (دوکی)

آج 500

آج 520

 

 

میلگرد آجدار علاوه بر آلیاژهای فولاد، از مواد متفاوتی نیز ساخته می‌شود؛ اما در این بین، میلگرد آجدار ساخته شده از فولاد کربنی کاربرد بیشتری دارد و میلگردهای استنلس استیل و پلیمری، در موارد خاص به کار می‌روند.

 

وزن میلگرد آجدار

کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد داخلی، تمامی محصولات خود را مطابق با جدول وزنی استاندارد ملی و جدول اشتال تولید می‌کنند؛ اما از آنجایی که معمولاً جداول استاندارد و اشتال، به جای یک عدد مشخص، یک بازه وزنی را اعلام می‌کنند، ممکن است وزن میلگرد بعضی کارخانه‌ها به بخش پایینی و وزنی میلگرد برخی دیگر به بخش بالایی نزدیک باشد. وزن میلگرد علاوه بر قیمت میلگرد، تأثیر زیادی روی هزینه‌های کلی شما خواهد داشت؛ بنابراین پیش از خرید میلگرد، جدول وزنی آن را از سازنده بخواهید.

 

بهترین تولیدکنندگان میلگرد آجدار

لیست برترین تولیدکنندگان میلگرد کشور را در ادامه می‌بینید:

 

  • ذوب‌آهن اصفهان
  • ظفر بناب
  • مجتمع فولاد خراسان
  • روهینا دزفول
  • ابرکوه یزد
  • جهان فولاد سیرجان
  • آناهیتا گیلان

 

 

2.تیرآهن، اصلی‌ترین عضو سازه فلزی

در اصل وجود تیرآهن موجب شده که سازه فلزی این نام را به خود بگیرد. بر اساس آمار انجمن ملی فولاد، تیرآهن با مصرف ظاهری 409 هزارتن در 5 ماهه اول سال جاری، پس از میلگرد عنوان دومین مقطع طویل فولادی پرمصرف را به خود اختصاص داده است. وجود تیرآهن باعث می‌شود که وزن کلی فولاد موجود در یک سازه فلزی بالا برود و به همین دلیل، هزینه ساخت آن به مراتب از سازه بتنی بیشتر باشد. البته سرعت بالای ساخت و مونتاژ تیرآهن و متعلقات مربوطه مثل نبشی و ناودانی، اصلاً قابل مقایسه با سرعت ساخت سازه بتنی نیست.

 

دسته‌بندی انواع تیرآهن

تیرآهن نیز همانند میلگرد دسته‌بندی‌های مختلفی دارد که مهم‌ترین دسته‌بندی آن، بر اساس شکل ظاهری و استاندارد ساخت است. در این دسته‌بندی، تیرآهن به 4 دسته IPE، INP، IPB و CNP تقسیم می‌شود.

 

  • تیرآهن IPE، دارای سطح مقطعی شبیه به حرف I انگلیسی است و ضخامت جان و بال آن یکسان است. این نوع تیرآهن بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می‌شود.
  • تیرآهن INP نیز از نظر ظاهری شبیه به تیرآهن معمولی یا IPE است؛ با این تفاوت که ضخامت بال‌های آن با فاصله گرفتن از جان، کم می‌شود. این تیرآهن را بر اساس استانداردهای چین و روسیه می‌سازند.
  • تیرآهن IPB یا هاش، دارای سطح مقطعی به شکل حرف H انگلیسی بوده و خود دارای 2 نوع سبک و سنگین است.
  • تیرآهن CNP یا لانه زنبوری، در اصل یکی از تیرآهن‌های قبلی است که درون جان آن طرح‌هایی حک شده و سپس از روی طرح مربوطه، جان آن را برش می‌زنند. پس از سوار کردن 2 نیمه تیرآهن روی یکدیگر از سطح مقطع مشترک، اشکالی به شکل شش‌ضلعی یا دایره درون جان آن ایجاد می‌شود.

 

البته تمامی انواع تیرآهن برای ساخت سازه فولادی مناسب نیستند و بیشتر از تیرآهن‌های IPE در ساخت چنین سازه‌هایی استفاده می‌شود.

 

وزن تیرآهن

همانند میلگرد، تولیدکنندگان تیرآهن نیز آن را در اوزان مختلفی تولید می‌کنند که تمامی آن‌ها مطابق با استاندارد ملی و جدول اشتال هستند. محاسبه میزان تیرآهن موردنیاز، از محاسبه میزان میلگرد هم اهمیت بیشتری دارد، چرا که این مقطع فولادی، عضو اصلی سازه فلزی است و قیمت تیرآهن می‌تواند تعیین‌کننده بخش بزرگی از بودجه موردنیاز شما باشد. البته وزن تیرآهن IPE سایز 14 با وزن تیرآهن دارای سایز مشابه که بر اساس استانداردهای IPB، INP و CNP ساخته شده، تفاوت دارد.

 

تولیدکنندگان تیرآهن

کارخانه‌های تولیدی تیرآهن نیز همانند تولیدکنندگان میلگرد، تنوع بالایی دارند:

 

  • ذوب‌آهن اصفهان
  • ظفر بناب
  • فایکو ساری
  • احرامیان یزد

 

3.قوطی پروفیل

در سازه‌های فلزی سبک و غیر مرتفع، معمولاً از قوطی پروفیل به عنوان ستون استفاده می‌کنند و کاربرد اصلی آن‌ها در سازه‌های فلزی، ساخت وال پست است. البته این مقطع فولادی تنها در ساخت اسکلت ساختمان کاربرد ندارد و کاربرد اصلی آن در ساخت درب و پنجره و تجهیزات موجود در مشاعات ساختمان مثل نرده است.

 

انواع قوطی پروفیل

در مقایسه با 2 مقطع فولادی قبل، پروفیل به مراتب تنوع بیشتری دارد که لیست انواع پرکاربرد آن در ساختمان‌سازی را در ادامه می‌بینید:

 

  • قوطی: در ساخت ستون، درب و پنجره و دکوراسیون داخلی به کار می‌رود.
  • پروفیل فرانسوی: در ساخت چارچوب در کاربرد دارد.
  • پروفیل Z: در ساخت سقف به کار می‌رود.

 

وزن پروفیل

هر چقدر تعداد دهانه‌های یک سازه فلزی بیشتر باشد، تعداد وال پست‌ها بیشتر شده و به همین دلیل، نقش وزن پروفیل در محاسبه وزن کل فولاد موجود در سازه بیشتر می‌شود. در چنین سازه‌هایی قیمت پروفیل تعیین‌کننده‌تر از قیمت سایر مقاطع مثل میلگرد است.

 

تولیدکنندگان پروفیل

تعداد تولیدکنندگان پروفیل به مراتب از تعداد تولیدکنندگان تیرآهن و میلگرد بیشتر است که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌شوید:

 

  • کیان پرشیا
  • فولادگستر حداد
  • صدرا پروفیل تهران
  • لوله و پروفیل صابری
  • نیکان پروفیل
  • به فلز سپاهان

 

برای خرید هر کدام از مقاطعی که در بالا خواندید، می‌توانید به وب‌سایت آسرون (https://www.asroon.ir) مراجعه کنید. در این سایت قیمت تمامی مقاطع فولادی به‌روز بوده و در صورت ثبت سفارش، در سریع‌ترین زمان ممکن بار خود را تحویل خواهید گرفت.