معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی به یک قدرت دریایی تبدیل شده و کشورهای مختلف روی آن حساب باز کرده و به همین دلیل با ما رزمایش مشترک دریایی برگزاری می کنند. آن هم به دلیل اینکه ایران در جامعه دریایی جهان جایگاه ویژه ای دارد و دنیا توان و اقتدار ما را قبول دارند.

به گزارش مرور نیوز،  امیر دریادار حبیب‌الله سیاری ، معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و رییس ستاد عصر امروز شنبه هفتم دی ماه در نشست خبری خود که به مناسبت برگزاری رزمایش کمربند امنیت دریایی ٢٠١٩ به میزبانی ایران برگزار شد، اظهار کرد: امروز در ابتدا باید به عنوان اولین نکته به منطقه برگزاری این رزمایش اشاره کنم که اقیانوس هند به عنوان یکی از مناطق استراتژیک دنیا مطرح است. این اهمیت به خاطر قرارگیری بین تنگه های مالاگا، باب المندب و هرمز بوده که هر یک از نوع خود از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: ایران برای تأمین امنیت این منطقه اقدامات بسیار ارزشمندی انجام داده است، امروز ایران میزبان دو کشور قدرتمند در بحث دریایی است. اولین موضوع قابل توجه این است که چه اتفاقی افتاده که دو کشور قدرتمند با ما و تحت فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران رزمایش مشترک برگزار می‌کنند؟ پاسخ آن در جهش و رشد و شکوفایی قدرت دریایی ایران است.

دریادار سیاری با بیان اینکه نیروی دریایی در تأمین امنیت خطوط کشتیرانی در منطقه و مقابله با دزدان دریایی اقدامات بسیاری انجام داده، گفت: نیروی دریایی ارتش تا به امروز بیش از پنج هزار کشتی تجاری را اسکورت و بیش از ۳۰ کشور را از دست دزدان دریایی نجات داده که می‌توان به کشتی چینی اشاره کرد، امروز مقابله ایران با دزدان دریایی یک افتخار و سند اقتدار نیروی دریایی کشورمان است.

او افزود: امروز ایران اسلامی به برکت انقلاب اسلامی به یک قدرت دریایی تبدیل شده و کشورهای مختلف روی آن حساب باز کرده و به همین دلیل با ما رزمایش مشترک دریایی برگزاری می کنند. آن هم به دلیل اینکه ایران در جامعه دریایی جهان جایگاه ویژه ای دارد و دنیا توان و اقتدار ما را قبول دارند.

معاون هماهنگ کننده نمایش اقتدار و صلابت ایران در شمال اقیانوس هند را یکی از اهداف این رزمایش دانست و گفت: این رزمایش نشان‌دهنده اقتدار و صلابت ایران در شمال اقیانوس هند است و نشان می دهد ایران با همکاری مشترک کشورهای مختلف می تواند امنیت منطقه را تامین کند، در ضمن با این رزمایش تبادل تجربه صورت گرفته و به کشتی های آسیب دیده کمک می شود؛ تقویت تعاملات بین المللی یکی دیگر از اهداف این رزمایش است .

او ادامه داد: این رزمایش مرکب می تواند موجب هم افزایی شده و نشان دهد که ما عزم و اراده برقراری امنیت در منطقه را داریم و می توانیم امنیت کشتیرانی را تامین کنیم، این در حالی است که عده ای می خواهند بگویند منطقه ما ناامن بوده و برای تامین امنیت به حضور آنها نیاز است، در حالیکه برگزاری این رزمایش نشان می دهد که نیازی به حضور نامشروع بیگانگان در این منطقه نیست.

دریادار سیاری با اشاره به پیشرفت های دفاعی کشور گفت: تعمیر، نگهداری و ساخت تجهیزات نیروی دریایی در داخل صورت می گیرد و ما نیاز کشورهای دیگر نداریم، بسیاری پیشرفت های ایران در عرصه دریا را باور نمی کردند، اما این رزمایش مرکب و حضور مقتدر ایران در عرصه های جهانی اقتدار و پیشرفت ایران اسلامی را نشان می دهد.

او افزود: بسیاری از کشورها به دنبال آن هستند که بفهمند این رزمایش چیست و چه موضع و اهدافی دارد، به همین دلیل دست به اقدامات مختلفی برای جمع آوری اطلاعات می زنند، اما همانگونه که در رزمایش های گذشته هم نشان دادیم که اجازه نزدیکی به محل رزمایش و جاسوسی را نخواهیم داد.

دریادار سیاری گفت: این رزمایش تنها یک اقدام مشترک است و ما بنای بر ایجاد ائتلاف نداریم، اگرچه آمریکایی ها با تلاش برای نا امن جلوه دادن منطقه سعی بر ایجاد ائتلاف بودند، اما پیام ایران در این رزمایش و رزمایش های دیگر این است که امنیت تنگه هرمز به بهترین شکل تامین شده و اعتلاف های آنها در این منطقه معنایی ندارد.

او با اشاره به سخنان اخیر مقامات آمریکایی که ایران به دنبال نا امن کردن منطقه است گفت: تلاش های ایران برای تامین امنیت منطقه تحریک آمیز است یا رفتار آنها و حضور نامشروع در خلیج فارس، ایران همواره اعلام کرده که با همواری کشورهای منطقه می توانیم امنیت آب های منطقه را تامین کنیم و هیچ نیازی به حضور بیگانگان نیست.