رئیس مجلس گفت: کارگران در این نبردی که آمریکا با تحریم خود ضد ملت ایران ایجاد کرد، با فداکاری و تلاش شبانه روزی کشور را اداره کردند و می کنند و اجازه ندادند که خواب حاکمان کاخ سفید در ایران تعبیر شود.

به گزارش مرور نیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: لازم می دانم از مراحم رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و تقلید، علما و دانشمندان، همکاران و سایر دوستان تشکر کنم.

وی افزود: روز کارگر را به همه کارگران سخت کوش کشور تبریک عرض می کنم که در شرایط سخت که با شیوع کرونا به وجود آمد، مجاهدانه برای رفع نیازهای کشور تلاش کردند و در این نبردی که آمریکا با تحریم خود ضد ملت ایران ایجاد کرد، با فداکاری و تلاش شبانه روزی کشور را اداره کردند و می کنند و اجازه ندادند که خواب حاکمان کاخ سفید در ایران تعبیر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به ویژه با فراگیر شدن بیماری کرونا در کشور، مردان، زنان، جوانان یعنی همه دست اندرکاران صنعت برق، آب، گاز، نفت، کشاورزی، منابع طبیعی، بهداشت، راه، مسکن، آموزش، صنعت، معدن، خدمات، بانک ها، بیمه، نیروهای مسلح، اطلاعات، امنیت، سیاست خارجی، صدا و سیما، رسانه ها، امور فرهنگی، غذایی، شهرداری ها، استانداران، فرمانداران، بخشداران و مردان غیوری که امور حمل و نقل کشور را در این ماه های پر مشکل بر عهده داشتند، رانندگانی که با تریلرها، کامیون ها و یا وانت های خود در خانه ننشستند و کالاهای مورد نیاز مردم رابه شهرها، روستاها و نقاط مختلف کشور رساندند، همه این عزیزان امروز در صحنه مجاهدت ارزشمندی گام نهادند.

لاریجانی بیان کرد: به خصوص پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان ها و وزارت بهداشت و درمان انصافاً رشادت از خود نشان دادند و اینکه حدود ۸۰ درصد کسانی که در ایران درگیر این بیماری شدند، بهبود یافتند نتیجه برنامه ریزی درست وزارت بهداشت و مجاهدت این عزیزان بوده است.

وی تأکید کرد: این تلاش های همگانی ان شاءالله مشمول رحمت الهی خواهد بود و در حافظه تاریخی کشور به نام تک تک جوانمردان رقم خواهد خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر امروز شرایط کشور ما از لحاظ مایحتاج ضروری مردم علیرغم تحریم ها و این مشکلات حادث شده از بیماری در سطح قابل قبولی است، به همت و اراده کارگران عزیز میسر گشته است. ما قدر فداکاری آنان را می دانیم و پشتیبانشان هستیم.

لاریجانی ادامه داد: همچنین روز معلم را به همه معلمان، اساتید، دانشجویان و دانش آموزان عزیز تبریک عرض می کنم و از تلاش های وزارت علوم، آموزش و پرورش و روسای دانشگاه ها و اساتید و معلمان گرانقدر تشکر می کنم که در این مدت با استفاده از فضای مجازی به آموزش خود ادامه دادند.

وی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت استاد شهید مطهری، گفت: این مرد الهی سخنی در باب آزادی دارد که این روزها جلوه‌هایی از آن در صحنه بین‌المللی مشاهده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی  تأکید کرد: ایشان به جد به آزادی فکر و اندیشه معتقد بودند و آن را عامل پویایی جامعه اسلامی می‌دانستند و حتی در بحث آفات انقلاب اسلامی، یکی از آفات را نسیان نسبت به مقوله آزادی فکر می‌دانستند. ایشان تفاوت آزادی در تفکر اسلامی با آنچه امروز در دموکراسی لیبرال مطرح است را در این می‌دانستند که اسلام به آزادی فکر، انسانیت رها شده را نظاره می‌کند و آزادی غرب که بر اساس آزادی میل استوار است، حیوانیت رها شده را حاصل می‌نماید.

لاریجانی گفت: در ماجرای بحران کرونا مشاهده کردید که چگونه مقوله انسانیت به عنوان یک ارزش در غرب سقوط کرد و با آن تجاری برخورد شد و سالمندان را رها کردند و گاه بیان کردند که وجود آنان فایده اقتصادی ندارد بنابراین آن همه سر و صدا در مساوات و حقوق انسان چه شد!؟ این یک صحنه است که به تعبیر استاد مطهری، همان حیوانیت رها شده می‌باشد.

وی اضافه کرد: اما صحنه دیگر، روحیه فداکارانه و مجاهدت ملی که در آحاد مردم ایران به وجود آمد، است. مردم ایران تن به خطر دادند و همه افراد بخصوص سالمندان را با کمال احترام تحت مداوا و اکرام قرار دادند. مساجد، پایگاه کمک به بیمارستان‌ها و نیازمندان شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این صحنه‌های غرورآفرین که با رهنمودهای رهبر عظیم‌الشأن انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ظهور رسید، یادآور صحنه‌های شورآفرین صدر اسلام بود که مساجد، پایگاه اصلی حمایت از اسلام در همه وجوه بودند؛ حتی جنگ.

لاریجانی اظهار داشت: همه آمدند؛ کارگران، کارمندان، مهندسان، روحانیون، پزشکان، پرستاران، امدادگران، کشاورزان، کاسبان، اساتید، معلمان، دانشجویان، دانش‌آموزان و سایر اقشار مردم، منظومه زیبا و به یاد ماندنی از وحدت، همبستگی، همدردی و غیرت دینی را در آسمان پُرمهر ایران به نمایش گذاشتند. خداوند به همه پاداش خِیر دهد. من دست تک‌تک آنها را از سر ارادت می‌بوسم.

وی افزود: این روحیه‌ها همان تعبیر استاد مطهری را نشانگر است که آزادی اسلامی، انسانیت رها شده را مقصد خود قرار داده است. آفرین بر شما ملت مسئولیت ‌شناس که با درک شرایط با مجاهدت خویش، جایگاه رفیعی در انقلاب را رقم زدید.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در این شرایط توجه به وضعیت اقتصادی قشرهایی که بر اثر کرونا آسیب دیده اند اهمیت بسزایی دارد، گفت: از تلاش‌های دولت تشکر می‌کنیم. کمیسیون‌های ویژه و مرکز پژوهش‌ها بررسی‌های دقیقی کردند که به زودی گزارش آن در مجلس مطرح خواهد شد. مخصوصاً برای جلوگیری از رکود واحدهای تولیدی تمهیدات بیشتری لازم است که در پیشنهادات کمیسیون آمده است.

لاریجانی ادامه داد: البته کمیسیون ویژه و سایر کمیسیون‌های تخصصی در طول این دوره مجلس تصمیمات مهمی در جهت رونق تولید و رفع موانع تولید داشته اند که باید به اجرا درآید و این امر زمینه ساز نظریه جهش تولید خواهد بود.

مجلس دهم انقلابی عمل کرد

وی تصریح کرد: مجلس انقلابی یعنی همین، یعنی به جای کشمکش سیاسی، پیگیر حل مسائل قشرهای مختلف و راه اندازی تولید کشور بود، آن هم در شرایط سخت و استثنایی تحریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قانون توسعه روستا و سرمایه گذاری در روستاها که با اذن رهبری و کمک صندوق توسعه سامان یافت، یک اقدام انقلابی بود. قانون رفع موانع تولید و اختیاراتی که در روستاها توزیع شد، یک اقدام انقلابی بود. بنده در سفرهای استانی کاملاً در جریان نتایج آن قرار گرفتم.

لاریجانی گفت: اقدامی که در قانون برنامه ششم انجام شد و اختیارات سرمایه گذاری در بخش معدن به شوراهای استانی معدن واگذار شد، یک اقدام انقلابی بود که حرکت در بخش معدن را ایجاد کرد.

وی افزود: جلسات مختلفی که برای حل مشکل مسکن در مجلس گذاشته شد و منجر به واگذاری‌های اخیر شد تا مشکل مردم به خصوص جوانان در زمینه مسکن حل شود، یک اقدام انقلابی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقدامی که مجلس در مشکلات سختی که برای مردم عزیز در مؤسسات اعتباری پیش آمد، انجام داد یک اقدام انقلابی بود که چندین میلیون نفر را نجات داد. هیچ مجلسی به اندازه مجلس دهم در زمینه بنیه دفاعی کشور با حساسیت برخورد نکرد و به این اندازه توجه نشان نداد. این یعنی یک اقدام انقلابی و از سر بصیرت.

لاریجانی گفت: اقدامی که مجلس در مقابل رفتار ماجراجویانه آمریکا انجام داد و به نیروی قدس منابع جدیدی اختصاص داد و برای بار دوم پس از شهادت سردار رشید اسلام حاج قاسم سلیمانی تصمیم به حمایت از نیروی قدس گرفت، اقدامی انقلابی و آگاهانه بود.

وی تصریح کرد: اگر بودجه‌هایی که مجلس برای شرکت‌های دانش بنیان هر ساله در نظر می‌گرفت نبود و اگر حمایت از این واحدها و بخش‌های نوآورانه جهاد دانشگاهی نبود، امروز در بحش کرونا این گونه خدمات به مردم عرضه نمی‌شد. این نگاه‌ها نگاه انقلابی واقعی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس دهم انقلابی بودن را در خدمت خاکسارانه به ملت و سنگر مقاوم در مقابل دشمن بودن معنا کرد و عمل کرد، البته دنبال اقدامات شعاری و سرگرمی‌های سیاست زده نبود. خداوند به همه خدمات صادقانه شما اجر دهد.