شمخانی هشدار داد: قدرت مانور ایران در برابر احتمال نقض برجام از جانب غربی‌ها به ویژه امریکایی‌ها بازدارنده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، علی شمخانی با اشاره به راه های متعدد برای مقابله با نقض برجام گفت: ایران تاکنون طرف ناقض برجام نبوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر آنچه را از گزارش فنی در ارتباط با اجرای تعهدات ما فراهم کرده است، حتی با تنگ‌نظری، حکایت از این دارد که جمهوری اسلامی در اجرای تعهداتش عالی عمل کرده و این کارکرد مثبت طبیعتا نیازمند پاسخ مثبت است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه بدعهدی‌هایی در برخی ابعاد برجام ازجانب طرف غربی و امریکایی مشاهده شده است هشدار داد: استمرار این بدعهدی ها می‌تواند راهکارهای برنامه‌ریزی ‌شده را فعال کند.

شمخانی گفت: ما گزینه‌های مختلفی داریم اما به‌طور حتم آغاز‌کننده هیچ گزینه‌ای که این تعهد بین‌المللی را نقض کند نیستیم چون برجام تعهدی بین‌المللی است و باید طرف‌های مختلف وافی به عهدی باشند که امضا کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ما نگران نیستیم زیرا قدرت مانوری که در برابر هر کارکرد منفی طرف مقابل در اختیار داریم به طور قطع، قدرت بازدارنده‌ای است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی همچنین درباره سیاست نفتی ترامپ گفت: بیش از موضوع برجام، سیاست نفتی ترامپ ممکن است تأثیراتی در پی داشته باشد. سیاست او گشادگی عرضه نفت و از بین ‌بردن محدودیت‌های مربوط به تولید و صادرات نفت از خاک امریکاست.

شمخانی افزود: این سیاست به‌طور قطع می‌تواند بر بازار نفت مؤثر باشد و روند شکننده کنونی بازار نفت را دچار اختلال کند که البته این نمی‌تواند بلندمدت باشد.