وزیر دفاع تاکید کرد: امروز ناوشکن دنا از کلاس موج و همچنین اولین ناو مین شکار با نام شاهین با تلاش متخصصان وزارت دفاع در صنایع دفاعی و با همکاری صمیمانه و نزدیک نیروی دریایی، ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است.

به گزارش مرور نیوز، امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز دوشنبه در آیین الحاق ناوشکن «دنا» و مین شکار «شاهین» طی سخنانی،گفت: بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مرزهای آبی ایران به ویژه در جنوب کشور فرصت های فراوانی را برای توسعه دریامحور ایجاد کرده است. این فرصت ها شامل همه حوزه ها به ویژه اقتصادی و فرهنگی است و از عوامل اصلی عمر راهبردی کشور است که قابلیت دفاع راهبردی کشور را برای ما فراهم می کند.

وی با اشاره به غفلت های صورت گرفته در سال های گذشته در توجه به عرصه دریا،افزود: بحمدالله در دوره پرافتخار جمهوری اسلامی ایران و به ویژه در دو دهه اخیر، سیاست ها و برنامه های خوب و ارزشمندی برای توسعه دریایی و دستیابی به اهداف بزرگ ملت ایران از طریق دریا طراحی شده و یک محیط راهبردی نوین برای کشور در حال شکل گیری است.

وزیر دفاع تاکید کرد: دستیابی به این اهداف علاوه بر سیاست های درست مستلزم قدرت دریایی فزاینده ای است که مولفه اصلی آن برخورداری از صنعت دریایی پیشران و مشارکت فعال در تامین امنیت خطوط دریایی و کشور است.

امیر حاتمی تصریح کرد: وزارت دفاع و نیروهای مسلح در هر دو حوزه اقدامات ارزشمندی را انجام داده اند، امروز به حول و قوه الهی نتیجه برنامه ریزی و تلاش های جهادی جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به قدرت دریایی در شان ملت بزرگ ایران گام های بزرگی برداشته و ناوگان های تجاری و نظامی ایران در اقصی نقاط جهان حضور موثری دارند.

وی گفت: از زمان ورود ناوگروه نیروی دریایی ارتش به دریای مدیترانه که مورد توجه وسیعی در سطح جهانی قرار گرفت، مدت زیادی نمی‌گذرد، در حالی که امروز در آب های دوردست و در اقیانوس ها نیروی دریایی ارتش حضور مقتدرانه ای دارد بدون اینکه نیاز به پهلوگیری در این مسیرهای طولانی داشته باشد.

وزیر دفاع ادامه داد: وزارت دفاع با سازماندهی یک صنعت بزرگ و مستقل در حوزه دریا توانسته به موفقیت های قابل توجهی در این صنعت همانند سایر حوزه های صنایع دفاعی دست یافته و موفق شده نیازهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در حوزه های شناوری و تجهیز آنها به سلاح و تجهیزات پیشرفته و به روز را تأمین کند.

امیر حاتمی گفت: در مجموع در چهار سال گذشته ۱۱۰ فروند شناور تندرو، سطحی و زیرسطحی تحویل نیروها شده است که تجهیز ناجا به شناورهای تندرو یکی از اولویت های ما در این مدت بوده است. تنها در این مدت بیش از ۶۰ شناور حیدر به ناجا تحویل شده که دو برابر شناورهای تحویلی در گذشته هستند.

وی ادامه داد: در حوزه تجهیز شناورها به تسلیحات نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و این شناورها به موشک های کروز، اژدرها و سیستم های پدافند هوایی پیشرفته تجهیز شده اند. همچنین در بُرد موشک های کروز دریایی به بُرد بیش از هزار کیلومتر دست یافته ایم.

وزیر دفاع تاکید کرد: امروز ناوشکن دنا از کلاس موج و همچنین اولین ناو مین شکار با نام شاهین با تلاش متخصصان وزارت دفاع در صنایع دفاعی و با همکاری صمیمانه و نزدیک نیروی دریایی، ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته است. با الحاق این ناوشکن توانمندی ناوگان دریایی در چابکی، سرعت عمل و واکنش سریع بودن، همچنین مقابله با اهداف آفندی و پدافندی و عمق دادن به دفاع و توان درگیری با انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی افزایش پیدا می کند و امکان بهره برداری از سامانه های جنگ الکترونیک و توان حفاظت و همراهی از انواع یگان های شناور در مسافت های طولانی بیشتر فراهم می شود.

امیرحاتمی تصریح کرد: تهدید آب های مجاور به وسیله مین های دریایی که می تواند توسط نیروهای فرامنطقه ای و گروه های تروریستی مورد استفاده قرار گیرد و ضرورت آمادگی برای مقابله با آنها انگیزه ای برای نیروی دریایی و صنایع دریایی کشور شد تا به سمت طراحی و ساخت اولین ناو میرشکار حرکت کنند و با بهره برداری از این ناو نقش ایران در برقراری امنیت خطوط دریایی بیش از گذشته فراهم خواهد شد.

وی اظهارداشت: این رویداد آغاز تبدیل شدن ایران به یک قدرت دریایی در شأن ملت ایران اسلامی است. دانشمندان، متخصصان و کارکنان خدوم حوزه دریایی این عهد را با ملت ایران می بندند که در این مسیر پرتلاطم اما شیرین از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

وزیر دفاع گفت: بر عهد خود برای دفاع از ملت ایران و ارزش های والای انقلاب و بازی کردن نقش فعال در مسیر رشد و بالندگی کشور، پرهمت و پرتلاش خواهیم ماند و پیام ما به همه دوستان پیام صلح، دوستی و امنیت است. ایران خود را شریکی مطمئن و دوستی قابل اطمینان برای همسایگان می داند.