سخنگوی شورای نگهبان گفت: چیزی در حدود ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور برای انتخابات فردا پیش‌بینی شده که این میزان، نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، ۷ درصد و نسبت به انتخابات مجلس، ۲۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مرور نیوز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز(پنجشنبه) در نشست خبری با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اقدامات شورای نگهبان برای انتخابات ۱۴۰۰، گفت: تعبیری که مقام معظم رهبری برای انتخابات فردا داشتند، این بود که رویداد سرنوشت‌سازی است که انتخابات ۱۴۰۰ را رقم می‌زند. ما البته چهار انتخابات را داریم و دو انتخابات سراسری و دو انتخابات هم در حوزه‌های مختلف برای میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری داریم.

کدخدایی ادامه داد: وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات، پاسداری و صیانت از آرای مردم است. این وظیفه را در ادوار مختلف انتخابات انجام داده و شورای نگهبان تمام تلاشش را به کار گرفته تا این حق‌الناس در واقع به درستی صیانت و پاسداری شود و از حق مردم در تعیین سرنوشتشان نگاهبانی شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ما علاوه بر بحث سلامت انتخابات که همیشه یک ملاک اصلی برای شورای نگهبان بوده و وظیفه اصلی شورای نگهبان در حوزه اصلی انتخابات است، سلامت مردم را هم مد نظر داریم و به همین خاطر اقدامات مختلفی هم در این زمینه انجام دادیم.

کدخدایی ادامه داد: وقتی که ما از جایگاه مردم و نقش مردم در تعیین سرنوشت شان سخن می‌گوییم، از یک نظام مردم‌سالار دینی صحبت می‌کنیم. طبیعتاً انتظار این است که پاسداری و صیانت از آرای مردم به صورت صحیح انجام شود.

وی متذکر شد: دغدغه‌هایی را که مقام معظم رهبری روز گذشته مطرح فرمودند بسیار به جا است و شورای نگهبان هم در طول یک سال گذشته، آمادگی لازم را برای نظارت موثر بر انتخابات داشته و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است.

کدخدایی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مربوط به تعرفه‌ها است. در زمانی که طرح اولیه آن از سوی وزارت کشور مطرح می‌شود، باید در شورای نگهبان به تایید برسد. یعنی طرح تعرفه ها هم باید به تایید شورای نگهبان برسد.  علاوه بر این، کارهای کارشناسی زیادی دوستان ما در ادارات مختلف و اداره کل انتخابات انجام می‌دهند اما باید نهایتاً به تایید شورای نگهبان برسد.

وی ادامه  داد: مرحله بعدی چاپ تعرفه‌ها است که در مرحله چاپ، ناظرین به صورت ۲۴ ساعته نظارت می‌کنند تا به مرحله توزیع برسد و در مرحله توزیع تعرفه‌ها هم اقدامات مختلفی برای صیانت از این تعرفه‌ها در مرحله توزیع انجام شده است و خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: برخی از مناطق جمعیت بیشتری دارند که تدابیری اندیشیده شده است که این مناطق  کمبود تعرفه نداشته باشند و علاوه بر آن، ستاد نظارت بر انتخابات با همه شعب در تماس است که اگر چنین مشکلی اتفاق افتاد، بتوانند در کوتاه ترین فرصت آن را رفع کنند. برای رفع نگرانی در زمینه کمبود تعرفه، حدود ۱۰ درصد به تعداد تعرفه‌های رأی افزوده شده است.

وی گفت: سلامت مردم هم در صحبت های رهبر انقلاب مطرح بود و ما باید تدابیری برای رعایت سلامت مردم داشته باشیم. خوشبختانه تدابیری انجام شده است و فاصله گذاری ها رعایت و بیشتر از فضای باز استفاده می‌شود. برای شعب، بحث ضدعفونی کردن هم مورد توجه قرار می‌گیرد. یک نفر امسال ناظر از سوی وزارت بهداشت برای رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در هر شعبه حضور خواهد داشت و قبلا هم گفتم اثر انگشت حذف شده است و احراز هویت به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: چیزی در حدود ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور برای انتخابات فردا پیش‌بینی شده که این میزان، نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، ۷ درصد و نسبت به انتخابات مجلس، ۲۲ درصد افزایش یافته است.