نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس گفت: ایران اسلامی از هر تحولی که بر پایه خاص و اراده مردم در افغانستان باشد حمایت می کند.

به گزارش مرور نیوز، ابراهیم عزیزی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات در افغانستان و قوت گرفتن تحلیل ها درباره قدرت گرفتن طالبان در این کشور و تاثیر این تحولات بر ایران، اظهار داشت: ایران اسلامی از هر تحولی که بر پایه خاص و اراده مردم در افغانستان باشد حمایت می کند.

وی ادامه داد: تحولاتی که زمینه ساز رشد، پیشرفت و امنیت در افغانستان باشد حتما مورد نظر ایران هم هست. امر مهم تحولات، امری اجتناب ناپذیر است و به طور طبیعی باید بپذیریم که مردم افغانستان دچار مشکلات فراوان و سختی های زیادی در طول این سالها بودند لذا باید یک تحول اقتصادی و امنیتی را در کشور شاهد باشند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه مسلم است اینکه ایران اسلامی همه گروه های افغانستان دعوت می کند تا با نشستن پای میز مذاکره و گفتگو مسائل افغانستان را حل کنند؛ مسائل افغانستان باید بین الافغانی حل شود؛ لذا نقش کشورهای سلطه گر بویژه آمریکا باید کم شود و هرچه سریعتر منطقه را ترک کنند.

عزیزی تصریح کرد: آنچه که در تحولات افغانستان مهم است، خروج مفتحضانه آمریکایی ها از این کشور است که سالها به نام تامین امنیت چیزی جز ناامنی برای آنها نداشتند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر که آمریکایی ها در حال ترک افغانستان هستند بهتر است اجازه دهند تا مردم افغان خودشان سرنوشت شان را در دست گیرند.

*ایران به امنیت و اقتصاد و سایر تحولات تاثیر گذار افغانستان حساس است 

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران به امنیت و اقتصاد و سایر تحولات تاثیر گذار افغانستان حساس است و بدون شک از هراقدامی که با گفتگو و مذاکره در راستای تامین امنیت و منافع ملی افغانستان باشد، پشتیبانی می کند. 

عزیزی در پاسخ به این سوال که سیاست ایران در قبال طالبان را چطور ارزیابی می کنید، افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه بر مبنای اصل احترام به سرنوشت ملت ها و اراده مردم حرکت کرده است، لذا حامی هر اقدامی در افغانستان که همراه با اراده جمعی مردم و تامین منافع مشترک آن باشد، هستیم.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی گفت: بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید هر کمکی از دستش بر می آید ، انجام دهد.