بحث تبدیل سرخس، دوغارون و مازندران به مناطق آزاد تجاری صنعتی در نشست علنی امروز مورد بحث نمایندگان قرار گرفت ولی در نهایت به نتیجه نرسید و نمایندگان با آن مخالفت کردند.

به گزارش مرورنیوز و به نقل از  خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 11 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه ایجاد مناطق آزادتجاری-صنعتی سرخس - دوغارون و مازندران اعاده شده از شورای نگهبان، با این گزارش با 111 رأی موافق، 91 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در صحن مخالفت کردند.

پس از آن براساس آیین نامه داخلی مجلس پیشنهادات جایگزین نمایندگان مورد بررسی قرار گرفت که در این رابطه احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس یازدهم پیشنهاد جایگزینی عبارت "مدیریت مستقل" به جای"مدیریت واحد" را مطرح و در تشریح آن گفت: سرخس و دوغارون هر دو وابسته و تحت مدیریت آستان قدس رضوی هستند و از زیرساخت های مناسبی برخوردار هستند. پیشنهاد ما تغییر عبارت "مدیریت واحد" به عبارت "مدیریت مستقل" است و با این موضوع ابهام شورای نگهبان رفع می شود.

همچنین محسن زنگنه در مخالفت با پیشنهاد امیرآبادی گفت: در این موضوع دو ابهام وجود دارد، اولا اینکه برای هر کدام از این مناطق باید به صورت جداگانه رأی گیری شود و دوم اینکه مشکل این مناطق با تغییر عبارت "مدیریت واحد" یا "مدیریت مستقل" حل نمی شود. مشکلات و مسائل کشور با تشکیل مناطق آزاد اصلاح نمی شود، خواهشمندیم این موضوع به کمیسیون بازگردانده شود.

در ادامه علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس تاکید کرد: طبق آیین نامه نمی توان این مطلب را به کمیسیون بازگرداند.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی نیز در ادامه مطرح کرد: اصلاح قانون مناطق آزاد از مجلس دهم در دستور کار کمیسیون اقتصادی همواره وجود داشته و دغدغه اعضای کمیسیون اقتصادی بوده است.

سید کاظم دلخوش اباتری نماینده صومعه سرا در مجلس نیز ضمن موافقت با پیشنهاد امیرآبادی مطرح کرد: این مناطق تجاری صنعتی مطرح شده، زیرساخت های مناسب را دارند و استان های مختلف را نیز می تواند به شکوفایی اقتصادی برساند.

براساس این گزارش نمایندگان با 101 رأی موافق، 104 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد امیرآبادی فراهانی مخالفت کردند.