رئیس جمهور گفت: کالای مورد نیاز مردم با حفظ کرامت و عزت به دست آنان برسد و مواردی که در گذشته مردم را به حضور در صف‌های طولانی کشانده و کرامت‌شان را خدشه‌دار کردند نباید تکرار شود.

به گزارش مرور نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت امروز چهارشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار تقویت و توسعه سامانه‌های هوشمند توزیع کالا در سراسر کشور را برای ایجاد آرامش در بازار و اطمینان مردم ضروری دانست.

رئیس قوه مجریه معتقد است شرایط رهاشدگی و قیمت‌های دلخواه در بازار به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و در این راستا راه اندازی و توسعه سامانه‌های هوشمند توزیع کالا به ویژه کالا‌های معیشتی و روزمره مردم می‌تواند نقش مهمی در کنترل بازار و قیمت‌ها داشته باشد.

رئیسی بر استفاده از بهترین روش‌ها برای رسیدن کالا به دست مردم تاکید کرد و گفت: برنامه و سیاست دولت رسیدن عادلانه کالا به دست مردم است و هیچ تعصب یا محدودیتی بر استفاده از روش خاصی وجود ندارد و مهم این است که کالای مورد نیاز مردم با حفظ کرامت و عزت به دست آنان برسد و مواردی که در گذشته مردم را به حضور در صف‌های طولانی کشانده و کرامت‌شان را خدشه‌دار کردند نباید تکرار شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد تنظیم بازار باید به طور کامل اجرا شود، طی تذکری یادآور شد اگر برخلاف تصمیمات ستاد تنظیم بازار مدیر مجموعه یا کارخانه‌ای بر اساس مصلحت‌سنجی کالای تولیدی خود را به بازار عرضه نکند تا بعداً با قیمت بالاتری آن را بفروشد، چنین فردی حتی یک روز هم صلاحیت حضور در آن مجموعه را ندارد و باید با وی برخورد شود.

رئیسی تاکید کرد که مجموعه‌هایی که به موجب مقررات، اختیاراتی برای افزایش قیمت‌ها دارند حق ندارند خودسرانه در این رابطه اقدام کنند و باید پیشنهاد خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه کند تا پس از بررسی و با توجه به شرایط بازار نسبت به پیشنهاد آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

رئیس جمهور اهمیت نظارت بر بازار و استفاده از اتحادیه‌های صنفی در این زمینه را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای نظارت بازار اگر از مردم و بازاری‌ها و اتحادیه‌های صنفی و شرکت‌های تولید کالا و خدمات استفاده شود در کنترل بازار، تولید و توزیع بسیار موثر و موفق خواهیم بود. نظارت بر بازار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و لازم است به طور روزانه قیمت کالا و خدمات پیگیری و کنترل شود و حتی یک روز هم از آن نباید غفلت شود.

رئیسی با تاکید بر ضرورت توجه بر اقلیم هر منطقه و استان در قیمت‌گذاری کالا و خدمات، اظهار داشت: حتی‌الامکان باید از قیمت‌گذاری سراسری روی کالا‌های اساسی و معیشتی مردم پرهیز شود چرا که بعضاً قیمت یک نوع کالا در استانی پایین‌تر از قیمت آن در پایتخت باشد و قیمت‌گذاری سراسری به نوعی اجحاف در حق مردم آن استان است.

رئیس جمهور بر نظارت و کنترل قیمت لوازم خانگی تاکید کرد و گفت لوازم مورد نیاز در تهیه جهیزیه از جمله کالا‌های اساسی و ضروری مردم محسوب می‌شود لذا ضرورت دارد روی قیمت این لوازم نظارت بیشتری اعمال شود.

رئیس جمهور همچنین بر پیگیری و عملیاتی شدن طرح جامع تجارت در کمترین زمان ممکن تاکید کرد.

رئیس قوه مجریه در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر جهاد کشاورزی، استانداران و اعضای ستاد را مخاطب قرار داد و تاکید کرد: در شرایطی که با واکسیناسیون عمومی موفقیت حاصل شد از جانِ مردم صیانت گردید، نان مردم هم بسیار اهمیت دارد و باید با کنترل، پیگیری و نظارت بر حلقه تامین، توزیع و مصرف مراقبت شود تا به مردم اجحاف نشود و سوداگران نتوانند نان مردم را با مشکل مواجه کنند.