وزیر امور خارجه و دبیر کل سازمان ملل متحد درخصوص آخرین اوضاع در یمن و افغانستان و روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش مرور نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دبیر کل سازمان ملل متحد درخصوص آخرین اوضاع در یمن و افغانستان و روند مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو با اشاره به وضعیت در یمن و تشدید حملات به مناطق غیر نظامی، بر رویکرد مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت از راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در یمن تاکید کرد.

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به رویکرد سازمان ملل برای پایان بخشیدن به محاصره انسانی، تحقق آتش بس و انجام گفت‌وگو‌های سیاسی در یمن، خواستار ایفای نقش بیشتر دبیرکل در رفع محاصره انسانی و توقف بمباران‌های گسترده مناطق غیر نظامی شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به روند مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، روند مذاکرات را مثبت خواند و بار دیگر بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصریح کرد.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر عدم اعتماد به حاکمان کاخ سفید، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا برای اثبات دستیابی به توافق پایدار و قابل اتکا تاکید کرد.

دبیر کل سازمان ملل نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند دستیابی به صلح، پایان حملات نظامی، توجه به مباحث انسان‌دوستانه و آغاز گفت‌وگو‌های سیاسی برای حل مسائل و مشکلات در یمن قدردانی و استقبال کرد.

آنتونیو گوترش همچنین به تداوم تلاش‌ها برای تشکیل دولت فراگیر و متشکل از گروه‌ها و اقوام مختلف افغانستان و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای برخورداری همه شهروندان افغانستان و بخصوص زنان و کودکان از حقوق انسانی و امکان بهره مندی از آموزش تاکید کرد.

به گفته دبیرکل سازمان ملل،« سازمان ملل همواره با تمام توان و امکانات خود برای دستیابی به توافق هسته‌ای و صلح بین المللی حمایت کرده است.»

توجه به وضعیت آوارگان افغانستانی، ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، آمادگی ایران برای تسهیل ارسال کمک‌های انسانی بین‌المللی از سایر موضوعات مطرح شده در تماس تلفنی امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل بود.