عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس گفت: به نظر می رسد توافق شکل خواهد گرفت و مذاکرات برجام به گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا ختم می شود که این امر منوط به رفتارهای عاقلانه آمریکایی‌ها است.

به گزارش مرور نیوز، جلیل رحیمی جهان آبادی نماینده مردم تربت جام در مجلس، با تاکید بر اینکه پرونده اتمی ایران یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی برای همه کشورهای جهان است، گفت: شاید تاکنون مشابه چنین پرونده‌ای نباشد که همه قدرت‌های بزرگ برای حل یک موضوع، در حال گفتگو با یک کشور باشند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک خود برای حل این بحران استفاده کرده است، افزود: شاید بهترین تایید بر این ادعا امضای برجام باشد که بر اساس آن، ایران پذیرفت فعالیت‌های غنی‌سازی و فعالیت رآکتور خود را محدود کند اما به دلیل بدعهدی آمریکایی‌ها این روند متوقف شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه آمریکایی‌ها در حالی می‌خواهند که ما به شرایط زمان برجام بازگردیم که هیچ‌گونه تضمینی برای عدم تکرار رفتار خود برای خروج از برجام نمی‌دهند، یادآور شد: آمریکایی‌ها نه تنها هیچ گونه جبران خسارتی برای خروجشان از برجام در نظر نمی‌گیرند بلکه روند لغو تحریم‌ها را هم براساس خواست خود، به چند دسته تقسیم می‌کنند.

وی با اشاره به فشار اقتصادی مردم ناشی از اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا، گفت: بدون‌شک اگر قرار است ما به شرایط زمان برجام بازگردیم باید خسارت‌های وارده به ما جبران و تحریم‌ها برداشته شود، همچنین آمریکایی‌ها باید برای عدم تکرار رفتارشان برای خروج از برجام ضمانت دهند.

 

احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه ایران بر اساس استدلال منطقی خود مذاکره می‌کند، افزود: درحال حاضر دیدگاه‌های ایران و آمریکا به طور مستقیم بیان نشده و از طریق یادداشت منتقل می‌شود که در حال حاضر نیز توافق کلی پیرامون بحث لغو تحریم‌ها و فعالیت‌های اتمی انجام شده اما بر سر جزییات و مسایل فنی اختلاف نظر وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: به نظر می‌رسد توافق شکل خواهد گرفت و مذاکرات برجام به گفتگوی مستقیم بین ایران و آمریکا ختم می‌شود که این امر منوط به رفتارهای عاقلانه آمریکایی‌ها است.

رحیمی جهان آبادی با تاکید بر اینکه هیچ کشوری از مذاکره منطقی و عادلانه بر پایه یک گفتگوی دقیق و رعایت حقوق طرفین فرار نمی‌کند، افزود: ایران از ابتدا کشوری اهل منطق و گفتگو بوده است اما تاکنون رفتار آمریکایی‌ها منطقی و بر پایه یک استدلال قوی نبوده است.

وی با اشاره به سابقه مخدوش آمریکایی‌ها در خواسته‌های غیرمنطقی آنها، گفت: سابقه آمریکایی‌ها در خروج از افغانستان، رفتارشان در عراق و تعاملاتشان با برخی کشورهای منطقه، همگی نشان دهنده رفتارهای غیرمسئولانه و خواسته‌های غیرمنطقی آنها است و نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی نیز از رفتار آمریکایی‌ها عذاب می کشند و از رفتارهای خودسرانه و زورگویی آنها ناراحت هستند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس، ادامه داد: امیداریم در این مذاکرات، منطقی بر رفتار آمریکایی‌ها حاکم باشد تا بتوانند هم منافع خودشان و ایران را عاقلانه ببیند و هم بیش از این به صلح و ثبات و امنیت بین المللی و خاورمیانه آسیب وارد نکنند.