دبیر شورای نگهبان گفت: پژوهش و پژوهشگر حوزه حکومت اسلامی نباید از نیازهای روز جامعه و حل مسائل پیش روی نظام اسلامی غافل باشد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان به مناسبت برگزاری سومین همایش کتاب سال حکومت اسلامی با صدور پیامی تأکید کرد: نیازهای روز جامعه مورد توجه پژوهشگران حکومت اسلامی قرار گیرد.

متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

ضرورت ایجاد ساختارهای اعمال حاکمیت و قدرت به منظور ساماندهی زندگی اجتماعی و حل و فصل منازعات و اختلافات، در همه نظام‌های فکری امری بدیهی و غیرقابل انکار به نظر می‌رسد و جز عده‌ای معدود در طول تاریخ، این حقیقت را نادیده نگرفتند.

در این میان، ادیان الهی در مسیر ترسیم راه سعادت دنیا و آخرت انسان‌ها به حکومت نگاه ویژه داشته و انبیای الهی، سردمداران حکومت عدل در طول تاریخ بوده‌اند.

اسلام نیز به عنوان جامع‌ترین شریعت آسمانی در کنار توجه خاص به نحوه ارتباط بین مخلوق و خالق بر طراحی الزامات زندگی فردی و نحوه اداره اجتماع بر مدار شریعت و آموزه‌های آن تاکید نموده است.

ضرورت وجود حکومت اسلامی در جای جای فرامین شرع مقدس از احکام حدود و قصاص و دیات و ارث و وصیت، احکام مربوط به معاملات، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و سرتاسر ابواب فقه و حتی احکام ناظر بر اعمال فردی همانند نماز و روزه به وضوح قابل مشاهده است، تا جایی که فقها و علمای شیعه تشکیل حکومت بر مدار فقه و فقیه را امری بدیهی دانسته‌اند و بر این باورند که منکر این حقیقت، بویی از آموزه‌های شرع نبرده است.

شاید اصلی ترین علت این رویکرد شریعت به حکومت و حکمرانی ناشی از نقش سازنده این عامل در تحقق اهداف عالی و میانی در نظر گرفته شده برای دستورات دین باشد. عدالت، امنیت، استقلال، رفاه و آبادانی به عنوان اهداف میانی و تربیت انسان کامل و خلیفة الله بر روی زمین به عنوان هدف عالی شریعت جز با ایجاد ساختارهای اعمال حاکمیت بر اساس و مبتنی بر اهداف اسلام محقق نخواهد شد.

از این رو، می‌توان گفت تحقق اهداف و مقاصد شرع منوط به وجود حکومت اسلامی است. اکنون و در قرن حاضر، به برکت انفاس قدسیه امام راحل و جانفشانی‌های امت آگاه، حکومتی بر مبنای دین در جامعه ایران محقق گردیده است تا آرزوی صالحان عالم در خصوص زندگی در سایه امامت امام عدل و آموزه‌های شریعت اسلام تحقق یابد.

امروز حراست و پاسداری از این مهم وظیفه شرعی برعهده همه کسانی است که در هر جایگاه، مقام و موقعیتی قرار دارند هرچند در این میان، نخبگان و صاحبان قلم دارای جایگاه ویژه و شأن رفیعی می‌باشند.

با توجه به موضوع همایش و تقدیر از برگزیدگان کتاب سال حکومت اسلامی توجه به نکات زیر را ضروری می دانم:

۱. تبیین و ترویج اصول و مبانی و پایه‌های نظریه مردم سالاری دینی به عنوان اساس نظام جمهوری اسلامی ایران و تبیین جایگاه دین و نقش عنصر مردم در این ساختار سیاسی با رویکردی عالمانه و محققانه امری ضروری و حیاتی است. صاحبنظران در حوزه حقوق و سیاست باید به تولید ادبیات در این زمینه بویژه برای مخاطبان خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند. هنوز بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، نظریه مردم سالاری دینی برای بعضی از نخبگان داخلی و خارجی تبیین نگردیده است. تحقق تمدن نوین اسلامی نیازمند نظریه پردازی و ارائه دقیق مردم سالاری دینی در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

۲. پژوهش و پژوهشگر حوزه حکومت اسلامی نباید از نیازهای روز جامعه و حل مسائل پیش روی نظام اسلامی غافل باشد. نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه ساختارها، وظایف و صلاحیت‌های آنها نیازمند نظریه پردازی است. مسئله تقنین و انطباق آن با شرع مقدس، مسئله اجرا و ساختار کارآمد نظام اسلامی، مسئله نحوه طراحی ساختارهای کلان از جمله اساسی‌ترین مسائلی است که باید پژوهشگران حکومت اسلامی همت خود را بر آن بگمارند.

۳. در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، طراحی نظام مطلوب مبتنی بر آموزه‌های دین و الزامات تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی همانند عدالت، سبک زندگی اسلامی، استقلال و مواردی از این دست با بهره گیری از ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی امری لازم و ضروری است.

۴. جهاد تبیین وظیفه قطعی و فوری همه پژوهشگران حوزه حکومت اسلامی است تبیین دستاوردها، ظرفیت‌ها و چشم اندازهای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نقش حاکمیت دین در پیشرفت امور کشور، نقش نظام اسلامی در تحقق حقوق مردم و موضوعاتی از این دست، از مواردی است که تبیین آن برای آحاد مردم با بهره گیری از ابزارهای مدرن همانند ظرفیت‌های فضای مجازی امری ضروری و لازم محسوب می‌گردد.

در پایان ضمن تقدیر و تشکر از کلیه دست اندرکاران این همایش بویژه حضرت آیت الله حسینی بوشهری، توفیقات همگان را از خداوند متعال مسالت دارم.»