کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: شعارهای رئیس جمهور جدید آمریکا در مورد نقض برجام باعث شده است عربستان به امید بهره برداری از این شرایط، سیاست‌های ضد ایرانی خود را در منطقه افزایش دهد.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، در مورد احتمال نقض برجام و تاثیر آن بر روابط میان کشورهای عرب منطقه به خبرنگار سیاسی مرور نیوز گفت: در خاورمیانه عربستان و اسرائیل بازیگران پیشرو در زمینه مقابله و تحدید نفوذ ایران هستند. با توجه به موضع‌گیری‌های ترامپ در مورد نقض برجام، ریاض امیدوار است بتواند از این راه فشارها را بر کشورمان شدت ببخشد.

وی ادامه داد: در این فضا آل سعود تلاش دارد با حل مشکلات داخلی شورای همکاری خلیج فارس، جبهه ضد ایرانی را تقویت کند. اما پادشاهی عمان و کویت نشان داده‌اند تمایل دارند سیاست های جداگانه‌ای را پیش بگیرند.

هانی زاده خاطر نشان کرد: با این حال قطر، بحرین و امارات متحده عربی کماکان با عربستان همسو هستند و پیش‌بینی می‌شوند رویکردهای تقابل جویانه عربی با ایجاد جای پایی در خلیج فارس برای اسرائیل شدت گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه پیوندهای سنتی جمهوری خواهان و عربستان را نیز عاملی برای سیاست های مشترک واشنگتن و ریاض علیه ایران در آینده نزدیک دانست.