نماینده مردم تربت جام در مجلس با بیان اینکه ایران از آمریکایی ها در چهار محور مطالبه دارد گفت: این مطالبات ایران درحالی است که آمریکایی ها به طرق مختلف از پذیرش آن سر باز می زنند و اعلام می کنند که ما تعهد نمی دهیم که از توافق، خارج نشده و درباره مسائل منطقه ای با ایران وارد چالش نشویم.

به گزارش مرور نیوز، جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه ایران از آمریکایی ها در چهار محور مطالبه دارد، گفت: نخست آنکه به تعهدات خود عمل کنند و دوم اینکه باید تعهدات آنها در موضوع انتقال و برداشتن پول و فروش نفت ایران مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس، ادامه داد: سومین مطالبه ایران آن است که مذاکرات صرفا در چارچوب برجام باشد و به مسائل منطقه ای ورود پیدا نکنیم و چهارم آنکه آمریکایی ها تعهدی که می کنند به تایید مقامات ارشد خود برسانند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، بیان داشت: این مطالبات ایران درحالی است که آمریکایی ها به طرق مختلف از پذیرش آن سر باز می زنند و اعلام می کنند که ما تعهد نمی دهیم که از توافق، خارج نشده و درباره مسائل منطقه ای با ایران وارد چالش نشویم.

وی تصریح کرد: اظهارات آمریکایی ها نشان می دهد روند گفتگوها هیچ حاصلی نمی تواند داشته باشد، این درحالی است که ایران پذیرفته که به میزان و درصد غنی سازی و حتی بازکردن نسل جدید سانتریفیوژها بر اساس برجام اقدام کند، اما بازهم آمریکایی ها کوتاه نمی آیند چراکه یک تحلیل نادرست از شرایط دارند و همین تحلیل اشتباه، باعث خروج آنها از برجام شد.

رحیمی جهان آبادی تاکید کرد: آنها بر این باور هستند که ایران به لحاظ اقتصادی در یک شرایطی قرار دارد و آمریکا هر خواسته ای داشته باشد ایرانی ها آن را می پذیرند، درحالی که این موضوع تحلیل نادرستی است؛ کمااینکه ترامپ نیز همین تفکر را داشت و به همین دلیل از برجام خارج شد، اما در واقع ایرانی ها تحت این فشارها قرار نگرفتند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس با بیان اینکه آمریکایی ها نه تنها نسبت به ایران بلکه نسبت به چین و سایر کشورها نیز بدفهمی دارند، افزود: ۴۰ سال گذشت تا آمریکایی ها متوجه شوند که چین دیگر آن کشوری که کلاه هسته ای روی سرش بود، تغییر کرده است، همچنین سال ها گذشت تا آمریکا بفهمد شوروی، روسیه تزاری نیست و سال ها گذشت آمریکا متوجه شود که کشورهای اروپایی در قالب یک اتحادیه، از آمریکا تبعیت نمی کنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: آمریکایی ها اگرچه در فهم مسائل جهانی ابرقدرت بوده اما واقعا ناتوان هستند و نمونه ناتوانی آنها در انقلاب ۱۹۷۹ ایران هم می توان مشاهده کرد؛ چراکه آنها انقلاب ایران را بد فهمیدند، درحالی که می توانستند بهتر عمل کرده و به منافع خود کمک کنند، اما هم به خود و هم به ما آسیب زدند.

وی تاکید کرد: از سویی دیگر آمریکایی ها در منطقه نیز دچار مشکل هستند و تاجایی که شاهد هستیم آنها بعد از ۵ دهه حضور در منطقه خاورمیانه، اکنون در حال خروج نیروهایشان هستند، چراکه حضورشان هیچ ثمر و نتیجه ای در افغانستان، عراق و کشورهای عربی نداشته و همه این موارد نشان دهنده بدفهمی آمریکایی ها است.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: آمریکایی ها نان دو قرن قبل خود را می خورند، زمانی که رهبران بزرگی داشتند و منابع و نخبگان جهان را تسخیر کردند، اما اکنون تقاص بی عقلی خود را می دهند و کسانی که اکنون در آمریکا در قد و قواره یک ابرقدرت مدیریت می کنند، نه فهمی از جهان و نه درکی از منافع خود دارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، گفت: خروج آمریکایی ها از برجام باعث شد که همه فرصت های اقتصادی بعد از برجام از دستشان برود، این درحالی است که اکنون در خاورمیانه، چین درحال جایگزین شدن با آمریکا است و قدرت آن، روز به روز توسعه پیدا می کند و آفریقا نیز زیر سلطه اقتصادی چینی ها خواهد رفت و در این میان نقش آمریکایی ها هیچ است.

وی با بیان اینکه ایران ریشه همه مشکلات آمریکا در جهان نیست، یادآور شد: آمریکا باید بپذیرد که فهم درستی از مسائل بین المللی در قد و قواره یک ابر قدرت را ندارد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس، افزود: ایران هم قربانی بدفهمی آمریکا شده است و هر زمان که برای حل مشکلات گام برداشته است، آمریکایی ها با بدفهمی خود به آن آسیب زدند که یک نمونه آن، موضوع مذاکرات است که آمریکا گمان می کند که می تواند ایران را به امضای هر قرارداری مجبور کند، درحالی که اینگونه فرصت هایش را از دست می دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس، گفت: از سویی دیگر ایران هم به ناچار وقتی می بیند طرف آمریکایی بدفهمی می کند باید با مقاومت، به دنبال افزایش همکاری های خود با چین و روسیه و کشورهای منطقه باشد و ضرر آن به همان اندازه که متوجه ما است، برای آمریکا نیز خواهد بود.