رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از اهداف سفر به ازبکستان را توسعه روابط تزانزیتی و اقتصادی بین دو کشور بیان کرد.

به گزارش مرور نیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از عزیمت به ازبکستان در توضیح اهداف سفرش به ازبکستان گفت: به دعوت رسمی رئیس مجلس عالی و قانون‌گذاری ازبکستان به این سفر می‌روم. هر دو روسای مجالس در تسریع روابط دو جانبه در حوزه پارلمانی و مسائل اقتصادی و تجاری و سیاسی و فرهنگی تأکید دارند.

وی افزود: از نظر جغرافیایی و فرهنگی دو کشوری هستیم که به هم نزدیک هستیم ولی علیرغم این نزدیکی روابطمان آنچنان که مورد توقع است توسعه پیدا نکرده است.

وی افزود: در این سفر با رئیس جمهور ازبکستان و روسای مجلس سنا و مجلس نمایندگان و همچنین تجار فعال در ازبکستان دیدار خواهیم داشت و امیدواریم بتوان روابط پارلمانی را توسعه داد که بدون شک این روابط تسریع در روابط بین ملت‌ها و دولت‌های دو کشور دارد.

رئیس مجلس گفت: کرونا باعث افت ارتباطات شد ولی ما همچنان ارتباطات را برقرار داشتیم و می‌توانیم ارتباطات را بیشتر توسعه دهیم. روابط دو جانبه و توسعه تجاری و فرصت‌های ترانزیتی و فرصت‌های خوبی در بخش‌های دولتی تجار بخش خصوصی وجود دارد که می‌توانیم فعال کنیم و ارتباطات پارلمانی و ارتباطات خوبی داشته باشیم.

قالیباف با بیان اینکه ازبکستان جزو کشورهای پرجمعیت آسیای میانه و از کشورهای موثر در شانگهای است،‌ گفت: ما از سال آینده به عنوان عضو دائم و اصلی شانگهای خواهیم بود که فرصت مناسبی برای توسعه روابط بین دو کشور است و هم در حوزه منطقه‌ای و جهانی فرصت‌هایی فراهم می‌شود.

وی افزود: از موضوعات مهم دیگر مسائل امنیتی منطقه است. ازبکستان هم مرز با افغانستان است. از موضوعات مورد توجه دو کشور مبارزه با تروریسم و مواد مخدر بوده و همکاری‌های دوجانبه بسیار موثر در امنیت پایدار در افغانستان و دولت آینده افغانستان خواهد بود که از همه گروه‌ها شکل می‌گیرد و این موضوع مورد تأکید دو کشور است.

رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که این سفر فرصت اجرای سیاست‌های جمهوری اسلامی در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم در توسعه روابط با کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی را محقق کند.