سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: موضوع راستی آزمایی و تضمین‌ها و رفع تحریم‌ها در پیش نویس مورد اشاره قرار گرفته است. در جلسه غیرعلنی امروز در مورد موضوعات مختلف باقیمانده در مذاکرات هم مباحثی مطرح شد که بنده نمی‌توانم جزئیات آن را بگویم.

به گزارش مرور نیوز، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده تأکید می‌کنم که ما در مسیر توافق هستیم اما هنوز به توافق نرسیدیم هرچند فاصله چندانی هم نداریم و اگر اراده جدی باشد خیلی سریع این اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرف مقابل چه زمانی جواب می‌دهد؟ تصریح کرد: بنده در جریان نیستم و در باره این موضوع در جلسه غیرعلنی مجلس صحبتی نشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: امروز جلسه مهمی به صورت غیرعلنی در مجلس برگزار شد. با توجه به اینکه در روند مذاکرات هسته‌ای پیشرفت‌هایی در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است، لازم است که نمایندگان مجلس در جریان تحولات و موضوعات قرار گیرند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: هفته گذشته در وین متنی در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دادند که پیشنهادات جدیدی در موضوعات باقیمانده بود که ایران این موارد را مرور کرده است و طبق گزارش ارائه شده به مجلس، پاسخ را ارسال کرده است و نیاز است نظرات جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گیرد.

شمخانی: تأثیر قانون اقدام راهبردی در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران

عمویی تأکید کرد: مهمترین نکته‌ای که در جلسه مجلس با شمخانی، باقری، امیرعبداللهیان و اسلامی مطرح شد، توجه به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود. شمخانی هم اشاره کرد که در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، گام مهمی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور و تقویت موضع مذاکراتی کشور برداشته شده است و این قانون یکی از سرمایه‌های اصلی ماست.

وی بیان کرد: نمایندگان هم تأکید داشتند که مسیر و نقشه راه ما در ادامه مذاکرات باید همین مسیر باشد و انتظار می‌رود تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات به اهداف قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها توجه کند.

موانع تجارت خارجی ایران باید رفع شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نکته کلیدی که درباره اهداف مذاکرات مطرح شد، این بود که مردم ایران باید انتفاع اقتصادی داشته باشند. همچنین باید موانع تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت کشورمان برداشته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: نهایتاً خروجی مذاکرات که گزارش رفع تحریم‌ها است و از جانب دولت به مجلس ارائه می‌شود، ملاک عمل مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات خواهد بود. بحث تضمین و راستی آزمایی دو موضوع مهم در توافق است.

طرف مقابل باید تضمین دهد

وی ادامه داد: توافقی که در حال حاضر پیگیری می‌شود، تصمیم کمیسیون مشترک برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ است؛ به این عنوان که آن توافق با خروج غیرقانونی آمریکا نقض شد و نهایتاً جمهوری اسلامی ایران به کاهش تعهدات روی آورد و اگر بخواهیم به شرایط سال ۲۰۱۵ برگردیم، باید تضمینی وجود داشته باشد که طرف‌هایی که می‌خواهند بتوانند با ایران کار اقتصادی و تجاری انجام دهند و تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرند.

عمویی تأکید کرد: این مسئله موضوع مهمی بوده که مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته است. کل مذاکرات به صورت مکتوب دنبال می‌شود و طبق گزارش ارائه شده در جلسه غیرعلنی مجلس، موضوع تضمین در جاهای مختلف متن به صورت مکتوب مورد اشاره قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: یکی از نواقص توافق قبلی، موضوع راستی آزمایی بود. درواقع تعهدات ایران ازسوی آژانس مورد راستی آزمایی قرار می‌گرفت اما تعهدات طرف مقابل برای رفع تحریم‌ها، راهکاری برای راستی آزمایی نداشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این خواسته جمهوری اسلامی ایران بوده که این بار راستی آزمایی مدنظر قرار گیرد و الان اصل موضوع پذیرفته شده است که هم بازه زمانی برای راستی آزمایی رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شود و هم اقدامات مختلفی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای راستی آزمایی به صورت مستمر انجام شود و ما بتوانیم روند رفع تحریم‌ها را به خوبی راستی آزمایی و پیگیری کنیم.

اصل موضوع راستی آزمایی مورد پذیرش قرار گرفته است

وی بیان کرد: موضوع راستی آزمایی و تضمین‌ها و رفع تحریم‌ها در پیش نویس مورد اشاره قرار گرفته است. در جلسه غیرعلنی امروز در مورد موضوعات مختلف باقیمانده در مذاکرات هم مباحثی مطرح شد که بنده نمی‌توانم جزئیات آن را بگویم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران بیشترین همکاری را با آژانس برای نظارت داشته است و بیش از ۲۳ درصد هزینه‌های بازرسی آژانس برای بازرسی از ایران است. در سفری که گروسی در اسفند سال گذشته به تهران داشت، توافق شد که در موضوعات باقیمانده ایران گزارش دهد و نهایتاً بررسی شود اما عملاً شاهد بودیم که این موضوع اجرا نشد و با صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای حکام، به نتیجه نرسید.

موضوعات پادمانی باید بسته شود

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اصرار تیم مذاکره کننده ما این است که برای پای بندی به توافق لازم است موضوعات پادمانی بسته شود و ما ماهیت این سوالات جدید را سیاسی می‌دانیم و باید این موضوعات بسته شود.

رفع تحریم‌ها باید راستی آزمایی شود

عمویی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رفع تحریم‌ها به صورت گام به گام خواهد بود یا یکباره گفت: از دید ما باید تحریم‌ها به نحوی برداشته شود که بتوان آن را راستی آزمایی کرد. از این جهت لازم است دولت گزارش رفع تحریم‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد، تحریم‌ها باید به نحوی برداشته شود که هم مؤثر و هم قابل راستی آزمایی باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما هنوز موضوعات باقیمانده در مورد مذاکرات داریم. در پیشنهاد آخری که دریافت کردیم درباره آن موضوعات نظراتی دادیم اما هنوز پاسخ آنان را دریافت نکردیم. اگر طرف مقابل با خواسته‌های ایران همراهی کند، حتماً می‌توانیم شاهد یک توافق باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا باید متن توافق در صحن مجلس به تصویب برسد یا خیر؟ گفت: طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، ما باید گزارش رفع تحریم‌ها را از دولت دریافت کنیم و این گزارش ملاک تصمیم گیری مجلس است. به این معنا که زمانی که توافق انجام شود، متن آن مشخص می‌شود و در اختیار همه قرار می‌گیرد و ما مسیر عادی نظارت بر دولت را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس جلسات گزارش گیری خود را حتماً خواهد داشت اما در مورد این مسئله خاص آنچه در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، گزارش رفع تحریم هاست.