سخنگوی دولت گفت: روند توسعه و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به اعتراف کشورهای غربی و با وجود این که در ۴۴ سال گذشته زیر آتش کامل هجمه و فشار حداکثری دشمن قرار داشته ایم رو به رشد بوده است.

به گزارش مرور نیوز، علی بهادری جهرمی در همایش سراسری مداحان اهل بیت(ع) در مشهد افزود: با وجود این که صاحبان قدرت امروز از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به ایران دریغ نکردند و از منظر قدرت رسانه ای نیز همه ابزار خود را علیه انقلاب اسلامی به کار گرفته اند، اما در ۴۴ سال گذشته مطابق منابع خارجی، روند توسعه و حرکت ملت ایران نه تنها افت نکرده بلکه از نظر شاخص های پیشرفت که خودشان تعیین کرده اند رشد داشته است.

وی با بیان اینکه چرا امروز جوان ایرانی این رشد را احساس نمی کند؟ اظهار کرد: رشدی که ۴۴ سال قبل شروع شد، رشد خطی نبوده بلکه رشدی به صورت سینوسی بوده، یعنی بعضی مواقع رشد کشور با سرعت بالا رفته و در بعضی دوره ها افت هایی داشته است.

سخنگوی دولت بیان کرد: در دهه ۹۰ رشد کشور نزولی بود، یعنی دهه قبل رشد اقتصادی کشور نزدیک به صفر بوده و از طرفی هزینه های زندگی افزایش داشته و رکورد و تورم در ۱۰۰ سال اخیر کم سابقه بوده است.

وی افزود: یک دهه هشتادی وقتی این روند یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر را می بینید می گوید پس کشور «پسرفت» داشته است لذا اکنون این جوان ۲۰ یا ۲۵ ساله گلایه مند و این پرسشگری طبیعی است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: قصد بازگشت به عقب یا مقصر جلوه دادن دیگران را نداریم، اما هرکسی مسئول عملکرد خود است و دولت سیزدهم نیز باید پاسخگوی عملکرد خودش باشد، لذا بررسی عملکرد دولت از شهریور ۱۴۰۰ مد نظر قرار بگیرد.

بهادری جهرمی به پیشرفت‌های دولت اشاره و خاطر نشان کرد: شهریور ۱۴۰۰ روزی بیش از ۷۰۰ نفر در کشور به علت کرونا فوت می شد، قبلا می گفتند تا اف ای تی اف را امضا نکنیم از واکسن خبری نیست، اما دولت سیزدهم با اتکا به نگاه متوازن به همه کشورها و تولید واکسن داخلی بر مساله کرونا پیروز شد.

وی ادامه داد: در بُعد اقتصاد در شهریور ۱۴۰۰، کشور تورم حدود ۶۰ درصد را تجربه کرد، این تورم تنها در دوره جنگ جهانی دوم در ایران سابقه داشت.

سخنگوی دولت بیان کرد: اما تورم تولید کننده یا تورم «پیشنگر» که مربوط به بخش تولید است و معمولا چند ماه بعد، اثرش در تورم مصرف کننده ظاهر می شود در دهه ۹۰ اوضاع بدتری داشت.

بهادری جهرمی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم تورم پیشنگر ۱۰۳ درصد بوده که رقمی بی سابقه در تاریخ ایران بود، این روند اقتصادی نتیجه اعتماد به غرب و نگاه سازشکارانه در برابر ایران ستیزان بود که از توان و ظرفیت داخلی غفلت شد.

وی اظهار کرد: هزینه های جاری دولت در پایان دولت قبل ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان بود و در پایان دولت دوازدهم برخی مقامات دولت سابق به آیت الله رییسی گفتند، برای پرداخت حقوق و امور جاری چاپ پول می کنیم که همان خلق تورم است.

سخنگوی دولت به افزایش ۶۰ درصدی هزینه های جاری کشور در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: خلق پول عامل رشد تورم است؛ از طرفی نقدینگی از سال ۹۲ تا ۴۰۰، هشت برابر شده در حالی که رشد اقتصادی تقریبا ثابت بوده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ رشد خلق پول در کشور ۴۳ درصد بود، حال آنکه امروز رشد نقدینگی به ۳۴.۵ درصد رسیده است. از سوی دیگر رشد اقتصادی در ابتدای کار دولت سیزدهم از صفر، اکنون به بالای ۳.۵ درصد رسیده است.

بهادری جهرمی بیان کرد: در همین مدت درآمدهای مالیاتی دولت از طریق شناسایی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی گفت: در شروع دولت ۲.۵ میلیون مودی مالیاتی داشتیم اما در یکسال و نیم اخیر ۱.۵ میلیون مودی مالیاتی کشور به شمار مودیان افزوده شده اما فشار به مودیان سابق و همیشگی افزایش نیافته است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: نکته مهم اینکه، دولت نرخ مالیات از تولید کنندگان را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده است و در ادامه نیز سال بعد این رقم به ۱۸ درصد خواهد رسید.

بهادری جهرمی بیان کرد: درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر ابتدای دولت شده در حالی که هزینه های جاری کشور ماهانه به ۸۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. همه این هزینه ها نیز ماهانه تسویه می شود و این‌ مهم با افزایش درآمدهای مالیاتی و فروش نفت محقق شده است.

وی گفت: حداقل دو هزار کارخانه و کارگاه تعطیل و نیمه تعطیل در دولت سیزدهم فعال شده و نرخ بیکاری از ۱۰ درصد به ۸ درصد رسیده است.

سخنگوی دولت گفت : اجرای شبکه ملی اطلاعات در ۱۰ سال گذشته ۳۰ درصد پیشرفت داشته اما در ۱.۵ سال فعالیت دولت سیزدهم رشد شبکه ملی به اندازه یک دهه قبل بوده است.

وی اظهار کرد: اکنون بدخواهان ایران می‌بینند عقب ماندگی های یک دهه اخیر در حال جبران و اصلاح است و لذا تلاش می‌کنند به هر قیمتی روند پیشرفت و رشد ملت ایران را متوقف کنند.

 

روند توسعه کشور به رغم دشمنی‌های ۴۴ ساله رو به رشد است

بهادری جهرمی همچنین گفت: ویژگی هیات امام حسین(ع) این است که همه تیپ افراد در آن حضور پیدا می‌کنند، لذا هیات یک فضای کاملا مناسبت برای بیان با منطق و استدلال دیدگاه ها برای جهاد تبیین است، اکنون این فضا در اختیار مداحان و واعظان با موقعیت تاثیرگذاری ویژه قرار دارد.

در ادامه این نشست سخنگوی دولت به پرسش های جمعی از مداحان حاضر در همایش پاسخ داد.

همایش سراسری مداحان اهل بیت(ع) از ۹ اسفند با حضور ۲۰۰ نفر از مداحان عضو خانه مداحان ایران در مشهد آغاز شده است، این همایش فردا به کار خود پایان می دهد.

سواد رسانه ای، تحلیل حضور مداحان در فضای مجازی و جهاد تبیین در شعر، نوحه و سرود محورهای مطرح شده در این همایش است.