نخستین سامانه بومی شبیه‌ساز هواپیمای اف ۱۴، روز دوشنبه با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در پایگاه هشتم شکاری (شهید بابایی) اصفهان رونمایی شد.

به گزارش مرور نیوز، نخستین سامانه بومی شبیه‌ساز هواپیمای «اف ۱۴» روز دوشنبه با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در پایگاه هشتم شکاری (شهید بابایی) اصفهان رونمایی شد.

شبیه‌ساز پرواز یا سیمولاتور (Simulator) سامانه‌ای است که بوسیله آن پرواز واقعی برای خلبان مجسم می‌شود تا بدون حضور در پرواز واقعی، شرایط مشابه پرواز را تجربه کند.

سامانه هواپیمای اف ۱۴ از چهار بخش واحد سمعی بصری که در مراحل اولیه آموزش خلبانان قرار دارد، شبیه‌ساز MT برای آموزش عملیات تاکتیکی افسر رهگیر، سامانه OFT به مثابه شبیه‌ساز جلوی هواپیما و سامانه CPT برای تمرین خلبانان تشکیل شده است.

از خصوصیات این سامانه که توسط سازمان تحقیقات و خودکفایی ارتش طراحی و بومی‌سازی شده، می‌توان به ارتباط (لینک) سیستم MT با سامانه OFT و بهینه‌سازی آنها، وجود سیستم ویژه ۱۸۰ درجه جدید و مدل‌سازی برای تعادل وزنی در رفتار و عملکرد هواپیما اشاره کرد که در پرتو تجربه و دانش بالای محققان مرکز خودکفایی و همکاری موثر اساتید مُجرب خلبان، بیشترین شباهت و عملکرد شبیه ساز با هواپیمای اف ۱۴ حاصل شده است.

این سامانه بومی که نسبت به نمونه خارجی آن بهینه و تکمیل شده است برای کشورمان ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد.

در این مراسم فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به برخی از خصوصیت‌های سامانه یاد شده گفت: رونمایی امروز نماد عملی شدن شعار «ما می‌توانیم» محسوب می‌شود که توسط فرزندان و نُخبگان این مرز و بوم بدست آمده است.

امیر حمید واحدی تاکید کرد: اکنون با افتخار باید اعلام کنیم که سازمان جهاد خودکفایی ارتش، به قُطب ساخت شبیه‌ساز هواپیما در منطقه غرب آسیا تبدیل شده و بتازگی نیز در بحث شبیه‌سازی هواپیماهای بدون سرنشین ورود کرده است.

در این مراسم از خانواده شهید خلبان قاسم زمانی که تابستان امسال بدلیل نقص فنی جنگنده آموزشی «اف -۷» ارتش در حوالی انارک نائین سقوط کرد، تجلیل شد.