برخی از نمایندگان مجلس به استقبال تغییرات کابینه رفته اند و چند وزیر دیگر را هم به صورت مشروط در نوبت استیضاح قرار داده اند. البته دولت تلاش دارد فعلا برای وزرا زمان بخرد اما نمایندگان مجلس هم به دلیل اینکه چند وقت دیگر انتخابات در پیش دارند به دنبال اقدامی برای جلب نظر حوزه انتخابیه خود هستن

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری موج، دولت در یک سال و نیم اخیر هرچند تلاش کرده سیاست هایی را در قبال وضعیت معیشت مردم اجرا کند که فشارها کم شود، اما این مساله راهگشا نبوده و عملا شاهد رکورد شکنی در بخش تورم اقتصادی و ... بوده ایم و حالا بعد از یک سال و نیم تغییرات در کابینه دولت سیزدهم آغاز شده و برخی از نمایندگان مجلس هم به استقبال این تغییرات رفته اند و چند وزیر دیگر را هم به صورت مشروط در نوبت استیضاح قرار داده اند. البته دولت تلاش دارد فعلا برای وزرا زمان بخرد اما نمایندگان مجلس هم به دلیل اینکه چند وقت دیگر انتخابات در پیش دارند به دنبال اقدامی برای جلب نظر حوزه انتخابیه خود هستند.

 

معاون اجرایی رئیس جمهور در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه تاکنون 5 تغییر در کابینه دولت سیزدهم انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه وزرای کار، جهاد کشاورزی و وزیر آموزش پرورش و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکنون تغییر کرده اند حکایت از این دارد که مبنای دولت حفظ وزرا به هر شرایطی نیست و اصلاح امور را در دستور کار دارد، اما درباره دو گزینه وزیر اقتصاد و وزیر صنعت که برای استیضاح به تازگی مطرح شده اند، دولت و رئیس جمهور درباره آنها هیچ برنامه ای برای تغییری ندارد.

سید محمد حسینی با بیان اینکه برخی نمایندگان که قبلا به استیضاح وزیر اقتصاد اصرار داشته اند، قانع شده اند، افزود: البته هنوز برخی نمایندگان پیگیر هستند وزیر صنعت در ۱۰ اردیبهشت استیضاح شوند و ما امیدواریم که در جلسه، نمایندگان مجلس قانع شوند و بار دیگر به او رای مثبت بدهند.

او با بیان اینکه رئیس جمهور احتمالا در جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور خواهد یافت، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در چند وقت اخیر اقدامات خوبی در زمینه تولید و حتی در صنعت خودرو، معادن و ... انجام داده و به تازگی مجوز واردات خودرو را هم اجرایی کرده به همین دلیل دولت و رئیس جمهور از وزیر صنعت حمایت خواهد کرد.

حسینی با اشاره به اینکه وزیر صنعت در ارتباطات با کشورهای دیگر هم کارنامه خوبی دارد، تصریح کرد: همین مساله باعث شده بود که وزیر صنعت در جلسه استیضاح قبلی با رای مثبت بالایی از طرف نمایندگان روبرو شود و در نهایت به خدمت خود ادامه دادند.

 

مجلس و دولت به سمت تقابل یا تعامل؟

«میزان رای ملت است» بر مبنای این جمله می توان نتیجه گیری کرد که مردم چون از معیشت اقتصادی خود راضی نیستید پس نسبت به عملکرد تیم اقتصادی دولت هم راضی نیستند، از این رو تغییرات در هیات دولت می تواند ادامه پیدا کند و رئیس جمهور هم باید نسبت به این موضع گیری خود که چک سفید امضا به هیچ وزیری نداده ایم پایبند باشد. پیش از این جهرمی سخنگوی دولت هم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه آیا دولت برای حفظ وزرای خود اصرار دارد در صورتی که مردم و مجلس از عملکرد انها راضی نیستند؟ گفته بود که « ملاک موضع گیری چند نماینده مجلس نیست و اگر مجلس نسبت به عملکرد وزرا راضی نیستند حتما استیضاح کنند»

 در حال حاضر دولت سال جدید را باید با رویکرد مهار تورم و کاهش فشار معیشتی بر مردم دنبال کند، از این رو بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند که نه تنها در سطح وزرا بلکه باید در سطح استاندارد هم تغییراتی ایجاد شود تا بر مبنای آن مصوبات مجلس هم به خوبی توسط استاندارد دنبال شود و مشکلات پیش پای مردم هم توسط ستاد های استانی دنبال شود، از این رو پیش بینی می شود در سال پیش رو تغییرات بیشتری در کابینه دولت داشته باشیم.