رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفت که تفاهم امنیتی دو کشور ایران و عراق برقرار بوده و کوچکترین ناامنی در هر نقطه از عراق، ناامنی در ایران محسوب می‌شود.

به گزارش مرور نیوز، سید ابراهیم رییسی در نشست خبری با رییس جمهور عراق اظهار کرد: مذاکرات خوبی بین ما در حوزه های مختلف انجام شد. در حوزه سیاسی اقتصادی و تجاری فرهنگی بین ما مناسبات خوبی رقم خورده و اراده دو کشور بر توسعه مناسبات است‌.

وی افزود: روابط بین دو کشور ایران و عراق  روابط مثل سایر کشورها نیست، بلکه خاص و ویژه و راهبردی است. سطح رویاژ تجاری و اقتصادی بیش از۱۰ میلیارد دلار است ولی می تواند به سطح بیشتری ارتقا یابد. اراده دو کشور بر ارتقای این سطح است.

رییسی بابیان این‌که «روابط دو کشور در حوزه مسایل زیرساخت، و آب برق و انرژی ادامه می‌باید تا نیازهای موجود کاملا مرتفع گردد»، تصریح کرد: تفاهم امنیتی دو کشور برقرار بوده و کوچکترین ناامنی در هر نقطه از  عراق، ناامنی در ایران محسوب می‌شود. امنیت عراق و مرزها برای ما اهمیت دارد و تفاهم امنیتی دو کشور نه تنها به امنیت دو کشور بلکه به امنیت منطقه کمک می کند.

وی تاکید کرد: ما به همان میزان که مذاکرات کشورهای منطقه را مهم و کارساز می‌دانیم، حضور بیگانگان را در منطقه مفید نمی‌دانیم و حضور آمریکایی‌ها را مخل برای امنیت منطقه می‌دانیم. ارتباط ما با عراق و کشورهای منطقه با نگاه به منافع مشترک است اما آمریکا دنبال منافع خود هستند نه منافع مردم ایران و عراق و کشورهای منطقه.حتما روابط خوب ایران و عراق به همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد انجامید.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد»، اظهار کرد: ما در این راه شهدای زیادی تقدیم کرده‌ایم. من روزی به کشورهای اروپایی گفتم اگر ایران جلو مواد مخدر را نمی‌گرفت، تمام اروپا را مواد مخدر برداشته بود؛ بنابراین شما باید قدردان ایران باشید. ایران کارنامه درخشانی در این زمینه دارد. کشورهای منطقه حتما باید همکاری واقعی در برابر جرایم سازمان یافته  و تجارت مواد مخدر به صورت سازمان یافته داشته باشند. بارها به سازمان ملل که وظیفه حمایت از مبارزه با مواد مخدر دارد گفته‌ایم که حمایت شما در حد سخن و تشکر از ایران بوده است در حالی‌که حمایت واقعی نیاز است. از این‌که عراق در زمینه مبارزه با مواد مخدر مصمم است، خرسندیم. ما در این زمینه به همکاری بیشتری نیازمندیم.

رئیسی در پایان با اشاره به این‌که «کشورهای منطقه نسبت به ذخایر آبی حقوقی دارند که همه باید به آن پایبند باشند»، گفت: ما نسبت به حقابه ایران تاکید داریم و معتقدیم حقابه کشورهای متطقه باید محترم شناخته شود. ما بر بهره‌برداری از اروند تاکید داریم و حقابه عراق نیز براساس معاهداتی که از سابق میان دو کشور ایران و عراق وجود دارد، همچنان مورد استناد بوده و این حقابه محفوظ است و کشورهای منطقه باید به آن پایبند باشند تا اشکالی در استفاده از این حقابه رخ ندهد. در نشست با رئیس جمهور عراق، قرار شد که مذاکرات وزرای نیروی ایران و آب عراق ادامه یابد تا مسائل فنی، حقوقی و مدیریتی حل شود. در این جهت همه نوع همکاری را با عراق خواهیم داشت.