رییس مجلس ازبکستان با بیان اینکه در دوران اخیر همکاری‌های پارلمانی ایران و ازبکستان در حال گسترش است، گفت: در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای بهبود روابط دو کشور برداشته شده است.

به گزارش مرور نیوز، «نورالدین جان اسماعیل اف» رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان در نشست خبری مشترک خود با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس کشورمان که صبح امروز در محل ساختمان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: امروز در دیدار خود با آقای قالیباف رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران در تمام زمینه‌ها از جمله توسعه روابط اقتصادی ترانزیتی و فرهنگی بحث و تبادل نظر داشتیم.

وی افزود: در سال‌های اخیر سطح روابط دو کشور بیش از پیش ارتقا یافته است که این امر ناشی از اراده رؤسای دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی است.

رئیس مجلس ازبکستان اظهار داشت: ما معتقدیم امکاناتمان بیش از میزان روابط فعلی است و با وجود ظرفیت‌های موجود میان ایران و ازبکستان، امکان توسعه روابط بسیار زیاد است.

نورالدین جان اسماعیل اف تاکید کرد: در دوران اخیر همکاری‌های پارلمانی دو کشور در حال گسترش است. بخصوص آنکه در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای بهبود روابط برداشته شده است.

وی ادامه داد: ملاقات امروزم با رئیس مجلس ایران در ادامه ملاقات ما در تاشکند بود که با سفر آقای قالیباف صورت گرفته بود.

رییس مجلس ازبکستان تصریح کرد: دو کشور امکانات زیادی برای توسعه روابط با یکدیگر دارند و خوشبختانه گروه‌های دوستی میان ایران و ازبکستان فعال‌تر شده‌اند.

وی ادامه داد: اولویت ما در توسعه روابط با ایران گسترش همکاری‌های اقتصادی است و باید تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم و پایه‌های حقوقی توسعه روابط فی ما بین را در بخش قراردادها و اسناد امضا شده دو کشور تسهیل کرده و موجب ارتقای سریع‌تر روابط و همکاری‌ها شویم.

نورالدین جان اسماعیل اف در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: سیاست خارجی هر دو کشور دارای اشتراکات زیادی هستند. اولویت ما هم مانند ایران توسعه همکاری‌ها با کشورهای منطقه است.

رییس مجلس ازبکستان اذعان داشت: در ملاقات امروزم با رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری‌های پارلمانی و نیز اجرایی کردن توافقات صورت گرفته مورد تاکید قرار گرفت. همچنین بزودی در ماه آینده رییس، جمهور ازبکستان در پاسخ به سفر سال گذشته رئیس جمهور ایران به تاشکند، به تهران سفر خواهد داشت و توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه منطقه‌ای و بین المللی مورد بررسی بیشتر قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به افغانستان خاطر نشان ساخت: موضوع افغانستان در مذاکراتمان با آقای قالیباف مطرح بود.همان طور که می‌دانید ایران و ازبکستان با این کشور دارای مرزمستقیم هستند، بهمین خاطر برقراری صلح و ثبات در این کشور برای ما بسیار مهم است.