نوش‌آبادی با اشاره به سفر سلطان عمان به تهران گفت: سفر مهم و تعیین‌کننده هیثم بن طارق به تهران نشان می‌دهد رابطه در سطح سران دو کشور همواره مورد توجه و برای توسعه و گسترش مناسبات اثربخش بوده است.

به گزارش مرور نیوز، حسین نوش‌آبادی سفیر اسبق ایران در عمان، درباره اهمیت سفر هیثم بن طارق سلطان عمان به کشورمان و تأثیر آن در تحکیم روابط دوجانبه، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با عمان به‌دلیل قرابت فرهنگی، تاریخی و دینی همواره روابط خوب و متوازنی داشته است. با اینکه بعضاً این روابط با سرعتِ مطلوب رشد و توسعه نداشته اما همکاری‌ها و مشورت‌ها در شرایط مورد نیاز در مسائل مختلف انجام گرفته است و در حد نسبتاً خوبی روابط تجاری و اقتصادی داشته‌ایم که نیازمند افزایش است.

وی با ابراز اینکه "عمان به‌عنوان همسایه جنوبی ما موقعیت تأثیرگذاری بر امنیت منطقه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارد"، افزود: روابط دوجانبه ما طی یکی ـ دو دهه اخیر در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، قضایی، علمی و غیره رشد خوبی داشت. ما همواره با عمان در حوزه‌های منطقه‌ای همکاری و تبادل نظر می‌کردیم و دو طرف از مشورت‌های یکدیگر برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای استفاده می‌برند.

سفیر اسبق ایران در عمان با اشاره به ارتباطات نزدیک دو کشور در موضوعات بین‌المللی، خاطرنشان کرد: روابط ما همواره برقرار و باثبات بوده است و در حل برخی مسائل به نتایج مثبتی رسیدیم، از جمله بعضی مسائل و تنش‌ها با کشورهای اروپایی؛ نمونه بارز آن همکاری برای آزادی یکی از دیپلمات‌های‌مان در کشور بلژیک و البته نمونه‌های همکاری‌ها زیاد است، اینها و موارد دیگر نشان‌دهنده روابط نزدیک ماست.

نوش‌آبادی عنوان کرد: سفر مقامات عالی‌رتبه دو کشور همواره انجام می‌شده است و سفر امروز هیثم بن طارق مهم، حساس و تعیین‌کننده خواهد بود و نشان می‌دهد رابطه در سطح سران دو کشور همواره مورد توجه و برای توسعه و گسترش مناسبات اثربخش بوده است.

وی با اشاره به امکان صادرات گاز به عمان، یادآور شد: بحث صادرات گاز به عمان از اوایل دهه 90 وجود داشته است و تبادل نظرها برای هموار کردن توافق مطرح بوده و این یکی از مطالبات عمانی‌هاست. امیدواریم در این سفر زمینه توافق خوبی در زمینه‌های انرژی، مبادلات اقتصادی و صادرات گاز را شاهد باشیم؛ چراکه این می‌تواند پیوندهای دو کشور را تعمیق کند.

سفیر اسبق ایران در مسقط، اظهار داشت: پیوند بین دو کشور از گذشته تا امروز عمیق بوده و ناگسستنی است. اداره تنگه هرمز در اختیار این دو کشور است و مدیریت کشتیرانی و امنیت تنگه به‌عهده ما و عمانی‌هاست و این به حل‌وفصل مسائل منطقه و رفع تنش‌ها کمک می‌کند. عمان از جمله کشورهای معدودی است که علاقه‌مند ثبات و آرامش در منطقه است و همکاری‌های ما ادامه دارد تا آرامش در منطقه شکل بگیرد و ملت‌ها و دولت‌ها منتفع شوند.