دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه ۶۵ هزار شعبه اخذ رای برای انتخابات مجلس در نظر گرفته شده است گفت :از این تعداد ۶۰ هزار شعبه نهایی و ثبت شده است.

به گزارش مرورر نیوز، محسن اسلامی عصر روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی گیلان در رشت اظهار کرد: این شعبات از سوی ستادهای انتخابات استان‌ها در سامانه جامع انتخابات نهایی و فرآیندهای تعیین آنها انجام شده‌است.

وی عنوان کرد: امسال برای نخستین بار فرآیندی جدید را در شعب اخذ رای تجربه می‌کنیم، بر این اساس به همه ستادهای انتخابات استان ها اعلام شد تا شعب اخذ رای حتما به لحاظ سیگنال و پوشش آنتن دهی دارای شرایط مطلوب باشد.

دبیر ستاد انتخابات کشور با اشاره به تمهیدات لازم برای افزایش شعب اخذ رای ادامه داد: بر اساس هماهنگی با مجموعه‌های ستاد انتخابات به آنها اعلام شده که برای افزایش شعب ثابت و در صورت نیاز شعب سیار، مانعی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اهمیت تمهیدات لازم برای امنیت شعب اخذ رای اظهار کرد: بر اساس قانون، فرماندهی نیروی انتظامی مسئولیت تامین امنیت شعب را عهده دار است و جلسات خوبی بین ستاد امنیت انتخابات با فراجا برگزار شده‌ و تمهیدات لازم نیز اتخاذ شده است.

اسلامی در ادامه درباره فرآیند برگزاری انتخابات الکترونیکی هم بیان کرد: طبق ماده ۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی وزارت کشور می‌تواند برای سهولت رای دادن، تسریع در شمارش آرا، حضور و مشارکت رای دهندگان در یک هشتم حوزه‌های دارای تعدد کرسی، انتخابات را با تایید شورای نگهبان الکترونیکی برگزار کند.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، سه سناریو طراحی و از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور به شورای نگهبان ارسال شده است، اضافه کرد: این مهم در شورای نگهبان در حال کارشناسی بوده و منتظر نظر این شورا هستیم که با دریافت نظر شورای نگهبان اطلاع رسانی خواهد شد.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از سخنانش در این نشست خبری با تشریح فعالیت سامانه مالی انتخابات اظهار کرد: این سامانه برای تحقق قانون شفاف سازی و نظارت بر تامین مالی نامزدها طراحی شده‌است.

وی با اشاره به دریافت یک شماره حساب ویژه مصارف انتخاباتی از هر نامزد انتخابات خاطرنشان کرد: نامزد انتخابات باید تمامی منابع در اختیار خود و هزینه‌های مصرفی اعم از (هزینه‌های برپایی تجمعات، ستاد انتخاباتی، حق‌الزحمه عوامل اجرایی و تبلیغات) را در این سامانه وارد کند.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه مالی انتخابات و شفافیت، تخلفات نامزدها کاهش می‌یابد.

 

طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات مجلس حضور یافتند

اسلامی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در انتخابات سال جاری طیف‌های مختلف سیاسی حضور یافتند که امید است انتخابات رقابتی شکل گیرد.

وی افزود: در پرسشنامه‌های در اختیار داوطلبان هنگام نام‌نویسی گزینه‌ای در ارتباط با طیف سیاسی آنان در نظر گرفته نشد اما با توجه بررسی‌های انجام شده از (۲۴ هزار و ۹۸۴ داوطلب) نمایندگی مجلس، چهار هزار و ۷۰۳ نفر مستقل، ۲ هزار و ۷۲۵ نفر اصولگرا و هزار و ۵۶۰ نفر اصلاح طلب بودند.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور خاطر نشان کرد: به جز ۷۳۹ مورد انصرافی، طیف سیاسی سایر افراد از ناحیه ستادهای انتخابات نامشخص ثبت شده‌است.

وی در ادامه با بیان اینکه عوامل اجرایی در شعب اخذ رای از سوی استان‌های مختلف کشور در حال معرفی است، اضافه کرد: از افراد متعهد و دلسوز حتما بهره گرفته شود تا پاسخگوی رای دهندگان و مردم باشند ضمن اینکه آموزش عوامل اجرایی نیز به عنوان یکی از اصول اصلی و مهم این دوره در نظر گرفته شده است.

اسلامی، درباره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز اظهار کرد: مدارک داوطلبان خبرگان رهبری در شورای نگهبان در حال بررسی است، آزمون کتبی و شفاهی برگزار شده و این نهاد در حال جمع بندی است.

وی ادامه داد: بخشی از تعیین صلاحیت خبرگان رهبری به فقهای شورای نگهبان بر می‌گردد که بر اساس جدول زمانبندی در تاریخ چهارم بهمن ۱۴۰۲ نتایح نهایی بررسی صلاحیت ها و نامزدها اعلام خواهد شد.

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در راستای اجرای این ماده ۷۴ قانون جدید انتخابات به منظور ایجاد عدالت انتخاباتی، دستگاه‌های اجرایی هر استان ملزم به ارائه گزارشی از امکانات خود به ستاد انتخابات بوده تا با تمهیدات هیات‌های استانی بررسی تبلیغات این ظرفیت ها اعم از فضاها و امکانات به صورت عادلانه برای تبلیغ در اختیار نامزدها قرار گیرد.