رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران به‌طور جدی از دولت مشروع و قانونی در عراق حمایت می‌کند.

به گزارش مرور نیوز، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در نشست مشترکی با یان کوویش نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور عراق ضمن خوشامدگویی به وی، اظهار داشت: متأسفانه یکی از مشکلات حاد منطقه‌ای که علیه ملت مظلوم منطقه ایجاد شده و هیچ ارتباطی با آنان ندارد، ناشی از دخالت‌ها و توطئه‌های برخی کشورهای خارجی و حامیان مرتجع آنان است.

وی افزود: باید برای مقابله با این توطئه‌ها عزمی جدی و جهانی ایجاد شود.

ولایتی با تأکید بر اینکه سازمان ملل در این زمینه می‌تواند تلاش‌های تأثیرگذاری را به عمل آورد، خاطرنشان کرد: با کمک سازمان ملل متحد می‌توان به مردم عراق کمک نمود و در برابر دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی این کشور اقدامات مقابله‌ای لازم را انجام داد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه عراق کشوری باستانی با تاریخ تمدنی 5 هزار ساله است، تصریح کرد: این کشور دارای ظرفیت‌های ارزشمندی از جمله نفت و گاز است که می‌توان در صورت کمک دلسوزانه کشورهای علاقه‌مند به برقراری صلح پایدار در عراق و منطقه از این ظرفیت‌ها استفاده بهینه کرد.

وی در همین راستا افزود: جمهوری اسلامی ایران و کشور عراق دارای ارتباطات گسترده و عمیقی هستند و دو ملت ایران و عراق و مسئولان عالی دو کشور همواره برای توسعه این روابط تلاش کرده‌اند.

ولایتی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت‌های مظلوم منطقه علیه جریان‌های افراطی و تروریستی ایستادگی کرده و نقش مثبت خود را در ایجاد صلح، ثبات و توسعه هرچه بیشتر در منطقه و از جمله عراق و سوریه به اثبات رسانده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وجود سال‌ها دیکتاتوری بعد از جنگ جهانی اول در عراق، تجربه دموکراسی را موضوع مهمی برای عراق برشمرد و تأکید کرد: با عنایت به این تجربه در عراق باید در جهت حفظ تمامیت ارضی و مبارزه با هرگونه تحرکی که تجزیه عراق را بین گروه‌های مختلف این کشور از جمله کردها، شیعیان و سنی‌ها دامن زند، مبارزه نمود و این مسئله مهم قابل تسامح نیست.

وی با تأکید بر اینکه سرنوشت مردم عراق ارتباط مستقیمی با ثبات و آرامش کشورهای منطقه خواهد داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌طور جدی از دولت مشروع و قانونی در این کشور حمایت می‌کند.