وزیر دفاع گفت: اگر امروز کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌خواهند امنیت را بخرند و پول‌های کلان برای خرید تجهیزات می‌دهند، بدانند که این کارها برایشان تامین امنیت نمی‌کند.

به گزارش مرور نیوز، سردار حسین دهقان صبح امروز در همایش ملی «بهره وری در بخش دفاعی کشور» اظهار داشت: بهره وری در نیروهای مسلح عبارت است از دستیابی به حداکثر قدرت بازدارندگی و دفاعی و ایفای نقش در توسعه ملی. ما باید همواره این آمادگی را داشته باشیم تا هوشمندانه در عرصه دفاع حضور داشته و دچار غافل گیری راهبردی نشویم.

وی با بیان اینکه ما مرد هزینه ها هستیم، افزود: ما در پی این هستیم که منابع را بگیریم اما چگونه خرج کردن برایمان مهم نیست؛ چون همیشه امید داریم تا فردی یا جایی این کمبودها را جبران کند و همیشه خود را در یک حالت اما و اگر قرار می دهیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: اگر برای داشته های خود ارزش قائل باشیم، در پی این خواهیم بود که چگونه به درستی از آن استفاده کرده و به آن بیفزاییم. تضمین منابع مهم است اما از آن مهم تر، حداکثر خروجی از داشته هاست.

سردار دهقان در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه وظیفه دولت ها تامین امنیت و ایجاد زیست مناسب است، گفت: امنیت و توسعه دو روی یک سکه هستند. اگر توسعه در کشوری رخ ندهد و مردم نتوانند انتظارات خود را از حاکمیت دریافت کنند، امنیت به وجود نمی آید و از طرف دیگر امنیت به نوبه خود بستر این اقدامات را فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه امنیت یک خدمت خالص تلقی می شود گفت: این یک نیاز دائمی، مستمر و ضروری است. ما هیچ گاه جامعه را مستغنی از این نمی بینیم که امنیت نخواهد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه امنیت غیرقابل واگذاری است، تصریح کرد: اراده ما به واگذاری این امنیت حاکم نیست. اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس می خواهند برای خرید امنیت، پول های بی حساب و کتاب را صرف خرید تجهیزات کنند، این امنیت ایجاد نمی کند بلکه به نوبه خود ضد امنیت است.

دهقان با اشاره به اینکه امنیت قائم بالذات است اظهار داشت: امنیت قائم به توانمندی های درونی یک نظام سیاسی است و قابل رقابت و تفویض نیست.

وی با بیان اینکه امنیت به عنوان یک کالای عمومی غیرقابل منع است، گفت: همه آحاد جامعه حق بهره مندی برابر از امنیت را دارند. این امنیت برای کسانی است که زیر یک چتر سیاسی که برخواسته از اراده ملت است، قرار می گیرند. امنیت برای افرادی که علیه حاکمیت اقدام می کنند، موضوعیتی ندارد.

سردار دهقان با بیان اینکه در امنیت باید مسئولیت پذیر بود، تاکید کرد: اگر در یک بنگاه اقتصادی ضرر یا سودی به دست بیاید، سهامداران آن منتفع یا متضرر می شوند اما متقبل شدن خطا و ضرر در بخش دفاع، مرگ و حیات و بود و نبود است که به نوبه خود یک بحث ملی و سرنوشتی است.